Productieproces rotor stoom turbine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Productieproces rotor stoom turbine

Hallo

Ik ben een case aan het uitwerken waarbij ik materiaal en processelectie moet uitvoeren op een rotor voor een stoom turbine.

Aangezien ik daar zelf niet de nodige achtergrond voor heb, kost mij dit enige moeite en zit ik met een aantal vraagjes.

Ik heb voor de materiaalselectie aangenomen dat de elastische sterkte (yield strength, tegen de centrifugale krachten), de breuktaaiheid (fracture toughness, ingenieurs vuistregel van +15 MPam^1/2) en maximal service temperature (tegen kruip en corrosie) de meest belangrijke materiaal eigenschappen zijn. Kan dit kloppen?

Verdere vraagjes:

Is zo'n rotor meestal hol of solide? (belangrijk voor de selectie van het productieproces)

En kan die als cirkelvormig beschouwd worden of zou dit een te sterke vereenvoudiging zijn rekening houdend met de voorzieningen die genomen moeten worden om de rotorbladen te bevestigen?

Verder lees ik in de literatuur dat forging vaak gebruikt wordt voor de productie van zulke rotors, kan dit? Zijn er nog andere processen die hiervoor in aanmerking komen? Sand casting misschien bijvoorbeeld?

Heel erg bedankt!

Reageer