Kans om een schaakpartij te winnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Kans om een schaakpartij te winnen

Als Evgeni kans 1/2 heeft om juist 2 van 3 schaakpartijen tegen Boris te winnen, wat is dan de kans dat hij in 6 schaakpartijen juist 4 keer wint van Boris? Neem aan dat in elke partij de kans p dat Evgeni van Boris wint ongewijzigd blijft.

-----------------------------------------

Dit leek me op het eerste zicht een gemakkelijke oefening, maar toch kom ik er niet uit. Als A = kans om 2 schaakpatijen op 3 te winnen, dan is P(A) = 1/2 (gegeven). Hieruit zou ik dan de kans p om één partij te winnen willen weten, maar dit lukt me niet. Ik doe het volgende:

P(A) =
\(\left( \begin{array}{c} 3 \\ 2 \end{array} \right) p^2 * (1-p)\)
\(\frac{1}{2} = \frac{3!}{2! 1!} p^2 (1-p)\)
\(\frac{1}{2} =3p^2 - 3p^3\)
Hieruit dacht ik dan 'p' te kunnen halen. Ik dacht dit te doen door te ontbinden in factoren en dan het nulpunt te zoeken, maar deze lijkt me geen nulpunten te hebben. Ook via mijn GRM vind ik geen nulpunten..

Ben ik hier even aan het knoeien met basisanalyse of ben ik met de foute methode bezig?

(Btw: nadat ik dan p zou gevonden hebben, zou ik met die 'p' de kans berekenen dat hij juist 4 keer wint.)

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kans om een schaakpartij te winnen

Je aanpak is goed, de vraag lijkt me fout.
Als Evgeni kans 1/2 heeft om juist 2 van 3 schaakpartijen tegen Boris te winnen, wat is dan de kans dat hij in 6 schaakpartijen juist 4 keer wint van Boris? Neem aan dat in elke partij de kans p dat Evgeni van Boris wint ongewijzigd blijft.
Dit spreekt elkaar tegen: als er voor iedere partij een vaste, onafhankelijke kans p is dat Evgeni van Boris wint, dan kan de kans dat Evgeni van drie partijen tegen Boris er twee wint, nooit 1/2 zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kans om een schaakpartij te winnen

Ik ben het eens met Rogier in deze. Niet dat het verder er veel toe doet, maar je hebt ook een (tel)fout. Je eindvergelijking moet zijn: 1 = 3p²(1 - p).

-edit- geen telfout. Mijn fout :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Kans om een schaakpartij te winnen

Het is een vraag van een oud examen die de prof ons zelf gegeven heeft..Dus ik ga er van uit dat het toch juist moet zijn. Misschien zien we beiden iets over het hoofd..?

Het antwoord (de gevraagde kans) zou trouwens 5/12 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kans om een schaakpartij te winnen

Ik kan daaraan geraken, maar de correctheid ervan (de vraag), betwijfel ik nog steeds...

Je zoekt:
\({6 \choose 4} p^4 (1 - p)^2 = \frac{6!}{2! 4!}\)
. Gebruik makende van het feit dat p²(1 - p) = 1/6, geeft dit:
\({6 \choose 4} p^4 (1 - p)^2 = \frac{6 \cdot 5}{2} (p^2 (1 - p))^2 = \frac{3 \cdot 5}{36} = \frac{5}{12}\)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Kans om een schaakpartij te winnen

Bedankt! Het zal inderdaad de bedoeling zijn dat het op deze manier wordt opgelost.

Wel inderdaad vreemd dat je het op die manier kan vinden, maar via de methode die ik probeerde niet (waarschijnlijk toch door een tegenstrijdigheid in de vraag, zoals jullie aangaven. Toch m'n prof hier eens over aanspreken!)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kans om een schaakpartij te winnen

Tja, waarschijnlijk werkt jouw manier ook. Maar er bestaan formules voor nulpunten van derdegraadsvergelijkingen, maar evident zijn die allesbehalve.

Het is altijd het best om eerst te kijken wat je moet hebben, en dan wat je hebt.

De tegenstrijdigheid (voor zover die er is), is gewoon in de formulering trouwens. Niet in het oplossen ofzo.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer