Springen naar inhoud

Vlo ter grootte van mens kan niet over wolkenkrabber springen

• Log in om te kunnen reageren

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 15:40

Ik heb eventjes nagedacht.
De spierkracht van een dier is kwadratisch evenredig met zijn grootte want het is evenredig met de opperlakte van de spierbundel.
Het gewicht van een dier is evenredig in de derde macht met de grootte van het dier want het is evenredig met het volume.

Dus als ik een vlo 1000 maal vergroot, dat hij dus zo groot is als ene mens, dan nemt zijn gewicht 1000^3 of 1 miljard keer toe, maar zijn spierkracht slechts 1000^2 of 1 miljoen keer.

Het beestje heeft dus 1000 keer zo weinig vermogen, wat betkent dat het waarschijnlijk zichzelf niet meer kan rechthouden en ineenstort, wat een knoeiboel moet geven.

Zever ik nu gewoon wat of krijg ik de nobelprij biologie?[/img]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 15:50

Ik heb eventjes nagedacht.
De spierkracht van een dier is kwadratisch evenredig met zijn grootte want het is evenredig met de opperlakte van de spierbundel.
Het gewicht van een dier is evenredig in de derde macht met de grootte van het dier want het is evenredig met het volume.

Dus als ik een vlo 1000 maal vergroot, dat hij dus zo groot is als ene mens, dan nemt zijn gewicht 1000^3 of 1 miljard keer toe, maar zijn spierkracht slechts 1000^2 of 1 miljoen keer.

Het beestje heeft dus 1000 keer zo weinig vermogen, wat betkent dat het waarschijnlijk zichzelf niet meer kan rechthouden en ineenstort, wat een knoeiboel moet geven.

Zever ik nu gewoon wat of krijg ik de nobelprij biologie?[/img]

Je zevert gewoon wat.

Om te beginnen gebruikt een vlo een heel andere manier van springen dan een mens of enig ander gewerveld dier, dus de hele vergelijking gaat niet op.
Ten tweede kun je spierkracht niet zo makkelijk omhoog schalen. De oppervlakte of massa van je spieren mag dan toenemen, de bouwstenen blijven in alle gevallen van dezelfde grootte, wat de nodige consequenties heeft wanneer je gaat schalen.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 16:07

Nou, het is niet allemaal gezever hoor. Deze vergelijking laat zien waarom mieren en andere insecten bijvoorbeeld 50 keer hun eigen gewicht kunnen dragen terwijl grotere dieren dat echt niet meer lukt. Een vergelijkbare redenering kan laten zien waarom insecten geen longen nodig hebben (ze hebben tracheeen, een soort netwerk van luchtbuizen die door hun lijf lopen en op allerlei plaatsen in contact staan met de buitenlucht), en waarom grotere dieren makkelijker warm blijven.

De manier van denken die aaargh ten toon stelde is nuttig voor het beschouwen van veel van deze relaties.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 16:18

Nou, het is niet allemaal gezever hoor. Deze vergelijking laat zien waarom mieren en andere insecten bijvoorbeeld 50 keer hun eigen gewicht kunnen dragen terwijl grotere dieren dat echt niet meer lukt. Een vergelijkbare redenering kan laten zien waarom insecten geen longen nodig hebben (ze hebben tracheeen, een soort netwerk van luchtbuizen die door hun lijf lopen en op allerlei plaatsen in contact staan met de buitenlucht), en waarom grotere dieren makkelijker warm blijven.

De manier van denken die aaargh ten toon stelde is nuttig voor het beschouwen van veel van deze relaties.

Het is ook heel leuk om hier eens wiskundig naar te kijken, maar dat is bij lange niet zo simpel als hierboven. Krachten werken bij geleedpotigen anders, omdat ze een exoskelet hebben bijvoorbeeld, en bij het springen van de vlo al helemaal, omdat hij dat niet doet met normale spierkracht, maar met een soort buis die heel snel met water gevuld wordt en die zo werkt als een soort van katapult.

Het voorbeeld van lichaamsomvang als reden voor de afwezigheid van grote organen die bij stofwisseling betrokken zijn is al veel beter.
Bij grotere geleedpotigen, zoals grote spinnen, zie je wel dit soort organen in rudimentaire vorm (boeklongen).
Bij insecten is er al wel een soort primitieve bloedsomloop aanwezig terwijl nog kleinere diertjes dit niet hebben.
Het vasthouden van lichaamswarmte berust op exact hetzelfde principe, de oppervlakte-volume verhouding, zoals dit zijn invloed heeft op vele principes in de biologie en aanverwante natuur- en scheikunde.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures