Studie keuze

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

Studie keuze

hey iedereen , ik heb een vraag voor de ervaren sterrenkundige/natuurkundigen . Ik zelf zit nu in (maar) einde 2de graad Wetenschappen-wiskunde . Ik wil namelijk na mijn school jaren verder iets met de vakgebied astronomie verder studeren. Ik ben gepassioneerd door de sterren,planeten,sterrenstelsels, ... en alle andere dingen in de heelal . Astronomie is mij passie sinds mijn lagere school. ik ben goed in wiskunde,chemie,fysica, bio .. (met talen gaat het minder)

maar mijn vraag is namelijk : welke beroepen kan ik beoefenen met mijn (toekomstige) master-opleiding Astronomie ?

Ik zou graag een beroep beoefenen waar ik zelf veel kan onderzoeken & ontdekken

(ik weet dat het een heel vroege vraagske is namelijk dat ik maar einde 2de graad zit )

alvast bedankt

Groeten, Aset

Berichten: 3

Re: Studie keuze

Als je astronomie gaat studeren zal je eerst een bachelor in de Fysica en de sterrenkunde moeten voltooien dewelke bestaat uit een vast lessenrooster. Nadien, in de 2 masterjaren, ga je echter een minor (onderwijs, onderzoek of bedrijfskunde) mogen kiezen die zich toespitst op hetgeen je in de toekomst wil doen (dit geldt toch voor Gent). Voor wetenschappelijk onderzoek uit te voeren ga je echter meestal een doctoraat op zak moeten hebben.

Ik vind het ieder geval goed dat je nu al nadenkt over hetgeen je in de toekomt wil doen, aangezien je jouw 3de graad hierop kan aanpassen. Ik zou je in ieder geval aanraden om in het middelaar de richting met de meeste wiskunde (de We-Wi 8 dus, het slaagcijfer voor hen is hoger) te kiezen aangezien Fysica niet de eenvoudigste richting is en een analytische geest vraagt. Nog een voordeel: je krijgt normaal gezien geen Duits, dus een taalvak minder :) .

Reageer