Springen naar inhoud

Piloten en brillen

• Log in om te kunnen reageren

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3159 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2011 - 21:21

Ik zag dat Don Pettit, de Amerikaanse mede-astronaut van Andre Kuipers, een bril draagt. Ik dacht eigenlijk dat brildragers werden afgekeurd voor astronauten- en pilotenopleidingen. Aan de andere kant vraag ik me af waarom de bril een probleem zou zijn voor een piloot, een bril valt toch niet zomaar van je neus?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2011 - 22:13

Voor Vlaanderen zit het zo:

1. Bepalingen voor de VMC1
a. Er mag geen keratotomie, noch corneachirurgie, noch laserbehandeling, noch welke
andere techniek ook, hebben plaatsgevonden teneinde de refractietoestand van het oog te
veranderen. Evenmin is een orthokeratologische techniek toegelaten.
b. Bij de keuring moet de gezichtsscherpte voor ver 10/10 bedragen voor elk oog apart en
zonder optische correctie.
c. Bij de keuring is de gezichtsscherpte van dichtbij als volgt bepaald :
(1) op een afstand van 30 tot 50 cm moet een tekst type PARINAUD 2 kunnen gelezen
worden zonder correctie;
(2) op een afstand van 50 tot 80 cm moet een tekst type PARINAUD 5 kunnen gelezen
worden zonder correctie.
In plaats van een PARINAUD-test mag ook een gelijkwaardige test gebruikt worden.
d. Bij de keuring mag elke refractieafwijking, eventueel onder cycloplegie vastgesteld, niet
groter zijn aan één oog of aan beide ogen dan hierna opgegeven :
(1) niet meer dan –0,5 D myopie;
(2) niet meer dan +1,5 D hypermetropie;
(3) anisometropie niet meer dan 1 D;
(4) astigmatisme niet meer dan 0,75 D; de refractie-afwijking wordt bepaald als de afwijking
ten opzichte van de emmetropie gemeten in D in de as waarin de grootste afwijking bestaat.
e. Voor de verdere geschiktheid van een leerling-piloot, moet de gezichtsscherpte voor ver
zonder optische correctie, onderzocht met de optotypen van Snellen of een gelijkwaardige
test, ten minste 7/10 voor elk oog afzonderlijk bedragen en corrigeerbaar zijn tot 10/10 voor
elk oog afzonderlijk met bril of contactlenzen.
f. Voor de verdere geschiktheid van een bestuurder van een gevechts-vliegtuig of een
gevechtshelikopter moet de gezichtsscherpte voor ver, onderzocht met de optotypen van
Snellen of een gelijkwaardige test, tenminste 3/10 bedragen voor elk oog afzonderlijk en
5/10 met binoculair zicht, beide zonder optische correctie, en corrigeerbaar zijn tot 10/10
voor elk oog afzonderlijk met bril of contactlenzen.

Bron: http://www.ejustice...._1.pdf#page=140 (en dan naar 51420 e.v. gaan).

Het was (zo meteen) het meest recente wat ik vond (voor Vlaanderen, Nederland kan nog anders zijn). Maar perfect zicht moet dus niet (redelijk wel :)).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3159 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2011 - 22:41

Dat reglement geldt neem ik aan voor militaire piloten?

Ik vroeg me ook af waarom een sterke bril een bezwaar is voor piloten, want voor een groot deel van het werk leek me dat niet belangrijk. Maar met een sterke bril zie je alleen haarscherp door het midden van de lens. Het is voor militaire piloten natuurlijk wel handig dat ze een stipje in de lucht meteen opmerken en dat ze zien of het een vijandig vliegtuig is.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2011 - 00:34

Dat is inderdaad voor militaire piloten. Over 'gewone' piloten (bedoel je eerder recreatief of lijnpiloot?), ligt het iets anders. Officiële documenten vond ik niet meteen. Dit forum bevat wel veel info, vond ik. Zo bijv dit topic, dat spreekt van een zicht tussen min en plus 5 (via een trucje dat inderdaad vaker ter sprake komt op dat forum)...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3159 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2011 - 01:21

Over 'gewone' piloten (bedoel je eerder recreatief of lijnpiloot?), ligt het iets anders.

Zo concreet was mijn vraag eigenlijk niet, maar laat ik de recreatieve vlieger kiezen, die is alleen een gevaar voor zichzelf. Ik lees hier dat iemand met een brilsterkte van -8 in Europa geen brevet krijgt. Waarom vinden de autoriteiten zo iemand een gevaar in de lucht, als zijn bril hem de normale gezichtscherpte geeft? Hij zal nooit zijn bril vergeten, iemand met een zwakke bril juist wel. Dat vinden ze kennelijk niet erg. Wat is dan het probleem van een sterke bril? In hetzelfde stukje wordt min of meer antwoord gegeven, in Amerika vinden ze de sterke bril geen probleem voor recreatieve piloten.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2011 - 09:34

de recreatieve vlieger kiezen, die is alleen een gevaar voor zichzelf.

Dat zie ik toch iets anders, als je je wilt laten overtuigen vlieg dan eens op een mooie pinksterzondag bijvoorbeeld op een vliegveld als Lelystad, alle separatie wordt visueel behouden, met snelheden van boven de 200 km/h en meer dan tien van die kistjes boven een redelijk klein gebied allen mikkend op de zelfde herkeningspunten.

Als je om wat voor reden dan ook (bv zware turbulentie) je bril verliest of kapot maakt is het met -10 nog helemaal niet zo makkelijk om je reserve bril te vinden, om nog maar te zwijgen over wat er kan gebeuren in de 5 minuten dat je helemaal zonder bril zit.
Het klinkt misschien vergezocht, maar in de luchtvaart worden er nog veel kleinere risico's afgedekt.

Ik geloof dat je tot zo'n 12 jaar geleden maximaal -3 mocht hebben als hobby vlieger, nog verder daar voor mocht je helemaal geen brildrager zijn. Dat zijn dus grote stappen vooruit, waarbij ik vooruit tussen haakjes zou willen zetten met een vraagteken er achter. Tegenwoordig mag je je ook na een laserbehandeling laten keuren. Heb je wel een bril ben je verplicht een reserve bril bij je te hebben, wordt je betrapt zonder, dan heb je een probleem.

Voor wat betreft astronauten, de oerastronaut kwam natuurlijk uit de luchtmacht (of marine) en droeg om die reden geen bril. Bovendien werd er toen nog wel eens een maanlandinkje gedaan (het enige "op zicht" werk). Maar ik zie ook geen reden waarom een astronaut/wetenschapper geen bril zou mogen dragen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures