X-chromosomale overerving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

X-chromosomale overerving

Op het Y-chromosoom ligt toch bijna geen erfelijke informatie? de informatie die er wel op ligt wordt alleen aan zoons doorgegeven en zijn dus bijv. mannelijke hormonen.

Ik heb nu een stamboom voor me waarin het gaat over een afwijking.

De afwijking is recessief.

dus: AA, Aa = gezond, aa = afwijking

In de stamboom staat een vader die gezond is en één van zijn dochter bezit de afwijking.

Dus vader: XA Y-

Dochter: XaXa

Nu staat er: uit het feit dat de vader de afwijking niet heeft, blijkt dat het gen niet X-chromosomaal is, want hij heeft het afwijkend gen aan zijn dochter gegeven. Als het gen X-chromosomaal was, zou de vader zelf ook de afwijking hebben.

Een vader geeft toch altijd zijn X-chomosoom aan zijn dochter??

Hoe kan hij ooit een Y-chromosoom aan een dochter geven??


wie helpt mij uit de brand? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: X-chromosomale overerving

Je gaat er kennelijk op voorhand al van uit dat de informatie voor de betreffende afwijking op dat ene chromosoom zou liggen en staart je daarop blind.

Maar dat is juist de vraag, en het antwoord daarop is
  • dochter heeft genotype aa want vertoont (fenotype) een afwijking
  • dús vader moet een a-allel hebben en dat aan zijn dochter hebben overgedragen
  • dús dit gen kan niet op het X-chromosoom gelegen zijn, omdat vader dan een aY gen zou hebben gehad en dus ook fenotypisch afwijkend had moeten zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 121

Re: X-chromosomale overerving

Je moet altijd terugredeneren,

dochter heeft de afwijking dus zij is aa om dat te krijgen moet zij een a van beide ouders krijgen.

Je ziet dat vader de X-chromosomale allel XA heeft (dominant). En een dochter heeft twee x'en (jongen xy), dus moet de dochter xaxa hebben om de ziekte te hebben. Dat kan hier niet dus het is niet x-chromosomaal.

Reageer