Springen naar inhoud

Opening injectiespuit

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2011 - 11:58

Na wat injectiespuiten in het ziekenhuis en van de dierenarts te hebben bekeken vraag ik mij af waarom de opening van sommige spuiten in het midden zit- en bij anderen aan de buitenkant, en wat het gevolg voor de uitgedrukte vloeistof hierdoor is. Ter verduidelijking hieronder een afbeelding van de plastic spuit van de dierenarts, die overigens ook in het ziekenhuis voorkomt:

Geplaatste afbeelding

De opening zit aan de zijkant en duidelijk niet in het midden. Als we nu kijken naar andere (injectie)spuiten dan is het opvallend dat hierbij de opening soms precies in het midden zit:

Geplaatste afbeelding

Nu vallen mij een aantal verschillen op:

- Met name de kleinere plastic spuiten hebben de opening in het midden. (Maar er blijken toch ook weer plastic spuitjes van dit formaat te zijn die de opening aan de zijkant hebben, zie hier.
- Bij grotere spuiten hebben met name de oudere (glazen) spuiten een opening in het midden.
- Daarentegen hebben moderne epidurale spuiten weer wel een opening in het midden.

In beide soorten spuiten is er een mechaniek van een kolom, deel gevuld met vloeistof en een zuiger die de vloeistof de opening uitduwt. Waarom zitten de openingen niet allemaal in het midden/ of allemaal aan de zijkant? Wat zal het voor verschil maken qua druk etc. , want er zal toch een reden zijn dat de ene spuit de opening ergens anders heeft zitten dan bij de andere?!

Het zou tof zijn om wat te kunnen testen maar in de dierenartsen-spuit zitten twee gaten (het was deel van een sinterklaassurprise) en verder ben ik, behalve een lege epidurale spuit, niet in het bezit van spuiten. Dus aan jullie de vraag wat een mogelijk verklaring- en het gevolg van deze wisselende opening der injectiespuiten kan zijn! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

CoenCo

CoenCo

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2011 - 18:41

Volgens wikipedia:
There is also an eccentric tip, where the nozzle at the end of the syringe is not in the centre of the syringe but at the side. This causes the blade attached to the syringe to lie almost in line with the walls of the syringe itself and they are used when the blade needs to get very close to parallel with the skin (when injecting into a surface vein or artery for example).

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2011 - 19:17

Dus injectiespuit met een naald aan de zijkant wordt gebruikt om gericht de vloeistof in- of uit een (slag)ader te krijgen?! Wel vreemd, want als je dan kijkt bij de spuiten die worden gebruikt om bloed af te nemen; daar zijn spuiten in omloop die zowel een naald in het midden- als aan de zijkant hebben..... :)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2011 - 20:06

Verplaatst naar Geneeskunde.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2011 - 21:09

Het heeft volgens mij te maken met op hoeveel afstand je onder het oppervlak wil prikken.
Ik denk dan bv. aan een stof die je net onder de huid, maar wel evenwijdig eraan, wil inspuiten: met de spuit waar de naald excentrisch geplaatst is kan je iets makkelijker de naald, evenwijdig aan de oppervlakte van de huid én net onder de huid inspuiten. De afstand tussen de opening van de spuit (en dus ook de naald) met de huid kan je zo beter regelen. Vergelijk even in gedachten prikken met een opening die zich onderaan bevindt, net tegen het huidoppervlak en daarnaast prikken met een spuit met eenzelfde diameter waarvan de opening zich in het midden bevindt. In dit laatste geval is de afstand tussen de opening van de spuit (en de naald) en het huidoppervlak iets groter, dan in het eerste geval. Als je dan wil prikken, net onderhuids, zodanig dat je naald evenwijdig blijft aan het huidoppervlak, dan is het iets praktischer als je die spuit kan gebruiken met een excentrische opening waarbij je de opening dan zodanig richt dat die dicht bij het huidoppervlak ligt.
Maar meestal zal het ook gewoon wel lukken als je dan een spuit gebruikt met de opening mooi in het midden. 't Gaat dus maar om een klein verschil en 't is een kwestie van een 'iets vlotter kunnen uitvoeren'.

Ik weet niet of ik het voldoende duidelijk kan omschrijven... Je zou het eigenlijk moeten kunnen uitvoeren, denk ik, om het goed te kunnen begrijpen?

Wat betreft de spuiten die dienen om bloed af te nemen: bij de ene persoon zit de ader waarin je wil prikken voor de bloedafname, wat dieper dan de andere, waardoor soms de ene spuit wat handiger is dan de andere. Als je een arteriële punctie moet doen, dan dien je vaak sowieso al iets dieper te prikken (en dan is een spuit met een opening in het midden wat handiger).
Het is dus niet zo, volgens mij, dat bij elke veneuze of arteriële punctie een naald met een excentrische opening het beste wordt gebruikt. Het hangt af van hoe diep je denkt dat je zal moeten prikken.

Verder heeft het mogelijks ook iets te maken met het feit dat je bij een arteriële of veneuze punctie de naald stroomopwaarts wil inbrengen en je ook evenwijdig aan de wand van het bloedvat moet blijven, denk ik.
Aangezien de bloedvaten die we prikken vaak ook evenwijdig lopen met de huidoppervlak, kan een excentrische naald dan wel helpen. Maar dan weer vooral als het om een vene of arterie gaat die oppervlakkig onder de huid ligt.

Maar nogmaals, het lijkt me vooral een 'luxe'probleem waarbij het één in sommige omstandigheden ietsje handiger kan zijn dan het ander.

Dido

Veranderd door Dido, 25 december 2011 - 21:17

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 december 2011 - 13:21

Bedankt voor je reactie Dido! Wat betreft je uiteindelijke conclusie; ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit!
En inderdaad, even testen zou net wat meer duidelijkheid verschaffen...maar daar heb ik de licenties niet voor. :) Al kan ik mij wel redelijk voorstellen wat je uit wilt leggen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 18:15

Zou het niet gewoon zo simpel zijn dat die excentrische openingen vooral voorkomen bij spuiten met een grote diameter? Zodat je ondanks hun dikte t.o.v. de lengte van de naald toch nog vrij vlak kan insteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 19:05

Zou het niet gewoon zo simpel zijn dat die excentrische openingen vooral voorkomen bij spuiten met een grote diameter? Zodat je ondanks hun dikte t.o.v. de lengte van de naald toch nog vrij vlak kan insteken?

Zo simpel zal het denk ik ook niet wezen, ik heb namelijk inmiddels aardig wat spuiten (op internet) voorbij zien komen en ook bij de dunnere varianten zijn er openingen aan de zijkant. Terwijl dikkere formaten dan plots weer een opening in het midden hebben.

Ter illustratie, de plaatjes zijn al eens voorbij gekomen, maar je ziet dat de meest rechter spuit op de eerste afbeelding qua diameter niet/nauwelijks verschil met de spuit op de onderste afbeelding...en toch zitten de openingen voor de naald ergens anders:

Verborgen inhoud

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Maar als ik naar deze afbeelding kijk kan ik wel weer in jouw redenatie komen Jan:
Geplaatste afbeelding

Waarna deze afbeeldingen de boel weer ontkrachten:

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Ik zit me net te bedenken; zou het wellicht te maken kunnen hebben met of je een vloeistof in- of uit het lichaam moet spuiten/opzuigen? Tot nu toe ben ik veelal bij de bloedafnamespuiten tegen gekomen dat ze een opening aan de zijkant hebben, en bij de spuiten om iets in het lichaam te injecteren de opening in het midden. Ik ga nog even zoeken, kijken of het te ontkrachten valt. Het zou natuurlijk ook gewoon aan het merk (fabrikant) kunnen liggen...maar daar geloof ik wat minder in eigenlijk.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 19:37

Waarna deze afbeeldingen de boel weer ontkrachten:

Geplaatste afbeelding

als ik zo eens kijk naar de afstanden tussen nippel en nippelschaduw van de verscheidene spuiten lijkt het er anders verdacht veel op dat de nippels van de dikste 4 spuiten veel dichter bij de ondergrond liggen dan het geval zou zijn indien ze ter hoogte van de cilinderas zouden liggen

vergelijking 4e en 5e spuit (stippellijn is hartlijn schaduw):
injecties.png
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 20:34

http://www.meghdootp...t/syringes.html

alles van 20 mL en groter heeft een off-central luer koppeling

http://en.wikipedia.org/wiki/Syringe

There is also an eccentric tip, where the nozzle at the end of the syringe is not in the centre of the syringe but at the side. This causes the blade attached to the syringe to lie almost in line with the walls of the syringe itself and they are used when the blade needs to get very close to parallel with the skin (when injecting into a surface vein or artery for example).

I rest my case :)

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 20:46

als ik zo eens kijk naar de afstanden tussen nippel en nippelschaduw van de verscheidene spuiten lijkt het er anders verdacht veel op dat de nippels van de dikste 4 spuiten veel dichter bij de ondergrond liggen dan het geval zou zijn indien ze ter hoogte van de cilinderas zouden liggen

vergelijking 4e en 5e spuit (stippellijn is hartlijn schaduw):
injecties.png

Je bedoelt met ondergrond de 'ronde cirkel' waar de naald op geplaatst wordt? Ik begrijp het denk ik niet geheel, hangt het niet van de lichtbron af hoe de schaduw wordt geprojecteerd?? Tussen de spuiten zelf bevindt zich niet overal een even grote afstand en de lichtbron zal aan de linkerkant zijn...dan is het toch niet zo vreemd als de afstand tussen de opening voor de naald en de schaduw niet overal overeenkomen, aangezien de eerste spuit een kleine schaduw zal hebben dan de laatste?

Ik heb het even met drie gelijke pennen getest en krijg het volgende:

Geplaatste afbeelding

EDIT: Ik had je post hierboven nog niet gezien...ik begin te geloven dat je gelijk hebt Jan...maar nu snap ik je uitleg met de schaduwen dus nog niet! :)

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 21:05

En als die diameter werkelijk het probleem is...waarom ontwikkelen ze dan geen ellipsvormige spuiten?! Waarom zijn die spuiten dan ook rond? Als beide kanten eivormig zijn zal het toch veel minder snel een probleem zijn om parallel te injecteren, ongeacht de 'diameter'?!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 21:06

...maar nu snap ik je uitleg met de schaduwen dus nog niet! :)

schaduwen.png

In geval van schuin invallende belichting, ook al wordt de spuit met centrische nippel steiler beschenen, dan zal nóg de schaduw van de excentrische nippel zich véél dichter bij de loodrechte projectie van de echte nippel bevinden

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 21:15

Wel, dat schept alle benodigde duidelijkheid, bedankt Jan! :)

Nu het, na Jans tekening, duidelijk is geworden dat de te grote diameter de boosdoener is, vraag ik mij dus af of dat niet valt te verbeteren. Waarom een ronde spuit, en geen ellipsvormige? Dat zal toch wel degelijk verschil moeten maken voor het aanprikken, de naald kan ook altijd in het midden worden geplaatst...en er zal ongeacht de grootte toch behendig mee om kunnen worden gegaan (ok, tot bepaalde grootte dan voordat er 2m grote spuiten zo meteen als illustratie worden gegeven)...dus waarom bestaan er dan geen spuiten in die vorm en zijn ze rond?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 00:16

dus waarom bestaan er dan geen spuiten in die vorm en zijn ze rond?

Ik denk voor de goede orde. Bij een ellipsvormige spuit is niet alle vloeistof evenredig verdeeld over de spuit, waardoor de volumestreepjes niet even ver uit elkaar staan. Dit kan best wel voor verwarring zorgen. Name name als je in een 5ml spuitje 3.5ml moet opzuigen. Want waar zit dan 'de helft' van 3 en 4? Je kunt dan natuurlijk ook hier streepjes plaatsen met een 'half ml', maar duidelijker wordt het er niet op.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures