Springen naar inhoud

Hoeveel koelvermogen kan ik halen uit mijn joule thomson expansie ?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2011 - 19:10

Mijn gas is lucht op 9 bar en met een temp. van 100 kelvin.
Dus de joule thomson coeffiecient is groot. het gas expandeerd tot 1 bar (1 atm) met een debiet van 1 mol per seconde
welke formule kan ik nu gebruiken om de eindtemperatuur en het eindvolume te bereken en voor mij vooral van belang hoeveel koel vermogen heb ik nu ?? in joules of watts.


ik had geprobeerd om de poison vergelijking te gebruiken maar dit lijkt niet correct te werken.

fijne dagen en alvast vielen dank.


Groet Fred
www.duhh.nl

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 december 2011 - 20:03

Poisson heeft totaal niets met Joule-Thomson van doen.

Is lucht bij 100 Kelvin en 9 bar nog gas? Als lucht bij 100 K en 9 bar gas is dan zal het misschien 10 - 20 graden afkoelen als je het aflaat naar 1 bar.

Veranderd door Fred F., 24 december 2011 - 20:13

Hydrogen economy is a Hype.

#3

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 december 2011 - 20:39

Bij 100 Kelvin en 9 bar is lucht vloeibaar.

Bij 9 bar moet lucht minstens 105 Kelvin zijn om nog gas te zijn.

Als je gasvormige lucht van 105 K en 9 bar aflaat naar 1 bar zal het 13 graden afkoelen.
De Cp van die koude lucht is dan 1,04 kJ/kg.K

Als je vloeibare lucht van 100 K en 9 bar aflaat naar 1 bar zal het gedeeltelijk verdampen.
Hydrogen economy is a Hype.

#4

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2012 - 18:44

Hoi Fred


Als ik goed begrijp ontstaat in een "hampson linde air liquefier" de eerste vloeistof dus in het hoge druk gedeelte van de warmte wisselaar en voor het joule tompson ventiel ??
Of niet doordat er een nog veel groter druk verschil gebruikt word ??
Is het voor een hampson linde per se nodig om een veel grotere druk val te forceren ??


IK wil zelf zo`n ding maken om vloeibare lucht te maken. En wil dan verder een nieuw thermodynamisch systeem bouwen waar ik ook aan probeer te rekenen.
www.duhh.nl

#5

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 januari 2012 - 13:54

Als ik goed begrijp ontstaat in een "hampson linde air liquefier" de eerste vloeistof dus in het hoge druk gedeelte van de warmte wisselaar en voor het joule tompson ventiel ??

Weet ik niet, ik wees er slechts op dat je bij 100 K en 9 bar geen gas maar vloeibare lucht zult hebben, zonder te weten wat je van plan was want dat had je immers nog niet verteld.

Vraag is eigenlijk: hoe weet jij zo zeker dat je bij 9 bar een temperatuur van 100 K zult hebben vr het JT-ventiel?

Als je werkelijk met slechts 9 bar druk vr je JT-ventiel, erna bij 1 bar vloeistof wilt hebben zul je inderdaad bij 9 bar al gedeeltelijk vloeistof moeten hebben. Sterker nog: de meeste vloeistof bij 9 bar zal dan verdampen n het JT-ventiel en je houdt dus maar een fractie van de oorspronkelijke vloeistof over.
Ik denk niet dat je met slechts 9 bar in een simpele Hampson Linde liquifier iets zult kunnen.
Als ik naar een p-h diagram kijk lijkt het me dat je minstens 30 bar of zo moet hebben om dit te laten werken.

Veranderd door Fred F., 14 januari 2012 - 13:56

Hydrogen economy is a Hype.

#6

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2012 - 18:13

Hoi Fred

Ik heb een thermodynamisch proces bedacht om stroom mee op te wekken tegen alle regels in :)
Nog meer als een "gewone" moderne warmte pomp. En daar probeer ik aan te rekenen, maar zoals te verwachten lijken de normaal gebruikte methodes niet zo geschikt.

IK ging uit van die 100 K om iets werkbaars te krijgen. Ergens zouden regelingen in het systeem opgenomen moeten worden. dus die temp zou constant worden gehouden op een bepaalde temp. Net niet vloeibaar zodat het na het J-T ventiel vloeibaar zou worden.

Dat van die minstens 30 bar is een behoorlijke domper. Hoe doen ze dit in een koelkast dan ?? Zulke hoge drukken ?? of komt dit door andere eigenschappen van de gebruikte refridgerant`s ??

Op youtube kan je me volgen als gebruiker pic16F88
en kijk ook eens naar de video`s van gebruiker tesla500 die heeft al een werkende warmte pomp gemaakt met een cop hoger als 1 !!
www.duhh.nl

#7

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 januari 2012 - 19:04

Dat van die minstens 30 bar is een behoorlijke domper. Hoe doen ze dit in een koelkast dan ?? Zulke hoge drukken ?? of komt dit door andere eigenschappen van de gebruikte refridgerant`s ??

Een koelkast of warmtepomp is een totaal ander proces dan een air liquefier. Het heeft totaal niets met elkaar uit te staan.

Een warmtepomp met een COP groter dan 1 is niets bijzonders. Zelfs groter dan 3 is niets speciaals.

Ik had eerder al wat filmpjes van tesla500 over zijn air liquefier op youtube gezien, maar zo te zien heeft hij het nooit afgemaakt.

Ik zag eerder ook twee filmpjes van pic16F88, zonder dat ik wist dat jij dat was, maar ook dat is nog lang niet af.
Bedenk overigens dat temperaturen van 100 K speciale materialen vereisen. Je kunt daar niet zomaar koolstofstaal voor het vloeibare lucht vat gebruiken zoals jij blijkbaar van plan bent. Gewoon koolstofstaal wordt tegenwoordig in de industrie al niet beneden 0 oC gebruikt, maar daaronder gebruikt men killed koolstofstaal tot -20 oC. Daaronder moeten legeringen of wellicht aluminium gebruikt worden. Wat men voor vloeibare lucht bij -190 oC gebruikt weet ik niet.
Hydrogen economy is a Hype.

#8

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2012 - 19:24

Ja da`s waar in een koelkast word het vloeibaar door compressie en gas na expansie.

Volgens mij gebruiken ze bij linde gas vooral rvs, ik ben nog hard opzoek naar een ander vat. Ook ben ik al wel wat verder als is e zien op youtube :)

Neemt niet weg dat ik probeer te rekenen, als dingen netjes uitgerekend zijn is het wat makkelijker om geld er in te stoppen. En ik denk dat ik met mijn setup toch een behoorlijk lage temp. kan bereiken. Ik hoop lucht vloeibaar te maken maar verwacht ook niet dat dat gelijk de eerste beste keer proefondervindelijk zal lukken.

Volgens mij is tesla500 ook nog altijd bezig de juiste parts bij elkaar te krijgen.


Ik heb overigens al vragen gesteld over het ijzeren vat en vloeibare lucht omdat roetsvorming sneller gaat als het koud is. Maar kon er niet veel concreets over vinden.

Veranderd door Duhh, 14 januari 2012 - 19:31

www.duhh.nl

#9

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 januari 2012 - 20:21

... maar daaronder gebruikt men killed koolstofstaal tot -20 oC.

Typo van mij, daar had -40 oC moeten staan.

Ik heb overigens al vragen gesteld over het ijzeren vat en vloeibare lucht omdat roetsvorming sneller gaat als het koud is. Maar kon er niet veel concreets over vinden.

Vergeet ijzer of koolstofstaal, dat valt bij die lage temperaturen in brokken uiteen. Wat koperen buizen bij 100 K doen weet ik niet. Misschien is ook hier rvs of aluminium veiliger.
Bovendien zit je met lassen die zeer lage temperaturen te verdragen zullen krijgen. Ik ben geen expert op materiaalgebied maar misschien moeten die lassen spanningsvrij gegloeid worden, of zoiets.

En ik denk dat ik met mijn setup toch een behoorlijk lage temp. kan bereiken.

Waarop baseer je dat optimisme?

Ik heb er grote bewondering voor, maar verbaas me telkens weer over mensen die nauwelijks bekend zijn met de benodigde theorie, maar met enorm optimisme en inzet aan iets beginnen wat ze nooit zal lukken.

Tenzij jij op internet een andere amateur kunt vinden die in zijn schuurtje een Hampson-Linde air liquefier gebouwd heeft die daadwerkelijk vloeibare lucht produceert raad ik je toch aan een andere hobby te overwegen.
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures