Spanningstabilisatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Spanningstabilisatie

Bij deze slide:
schermafbeelding5.png
schermafbeelding5.png (191.24 KiB) 549 keer bekeken
vraag ik me af of het volgende de juiste redenering is:

De Zenerdiode werkt bij een zenerspanning van 8V. Als er dus een spanning zou zijn die groter is, werkt de diode in doorslag en 'takt het teveel af' over de diode zodat de last dezelfde voeding blijft zien. Kleine spanningsvariaties worden dus opgevangen door de diode eerder dan door de last.

Klopt het ook dat er door een zenerdiode steeds een negatieve stroom moet lopen (steeds in doorslag gebruiken)?

Dus de -6.5mV is niet sterk genoeg negatief (omdat er pas vanaf -8V geleiding optreedt). Als de last (130 ohm) zou verkleinen, zou i_L groter zijn en dan zou 55mA-i_L sterk genoeg negatief zijn om de zenerwerking te verkrijgen.

Daarom noemt men de schakeling overbelast, de last die eraan hangt, is te groot. Klopt dit of zit er (volledig) naast?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningstabilisatie

Een stroom is pas negatief als hij andersom loppt dan de aangenomen stroomrichting.

Het klopt wel dat een zenerdiode altijd in sperrichting wordt gebruikt.

Waar zie je ergens die -6,5mV?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spanningstabilisatie

Met dat idee over die negatieve stroom zat ik ook, maar op een diodekarakteristiek, wordt de stroom negatief aangeduid bij een negatieve spanning, zoals bij een zenerdiode steeds het geval is, en zoals ook aangeduid in bijvoorbeeld deze afbeelding:

Afbeelding

Die -6.5mV zie ik hier (rode cirkel):
aanduiding.png
aanduiding.png (192.21 KiB) 542 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Spanningstabilisatie

Zie hier:

http://users.khbo.be/peuteman/elektr2dekan1sem/deeldoc1c.pdf

Vanaf blz. 10 staat hoe je de precieze stroom m.b.v. de belastingslijn grafisch kan bepalen. Omdat een zenerdiode een niet-lineaire grafiek heeft is directe berekening lastig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningstabilisatie

Met dat idee over die negatieve stroom zat ik ook, maar op een diodekarakteristiek, wordt de stroom negatief aangeduid bij een negatieve spanning, zoals bij een zenerdiode steeds het geval is, en zoals ook aangeduid in bijvoorbeeld deze afbeelding:....
In de afbeelding staat Iz aangegeven naar beneden lopend. Dat is dus de aangenomen stroomrichting, en die loopt in de sperrichting.

Uit de berekening blijkt dat de stroom -6,5mA zou moeten zijn. Dus tegen de aangenomen stroomrichting, dus omhooglopend. Maar dat kan niet. Vandaar de opmerking in dat voorbeeld: de zenerdiode kan geen stroom leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spanningstabilisatie

Bedankt!
Vanaf blz. 10 staat hoe je de precieze stroom m.b.v. de belastingslijn grafisch kan bepalen. Omdat een zenerdiode een niet-lineaire grafiek heeft is directe berekening lastig.
Daar ben ik me van bewust, ik bereken de waarde van de stroom iteratief met Matlab.
In de afbeelding staat Iz aangegeven naar beneden lopend. Dat is dus de aangenomen stroomrichting, en die loopt in de sperrichting.

Uit de berekening blijkt dat de stroom -6,5mA zou moeten zijn. Dus tegen de aangenomen stroomrichting, dus omhooglopend. Maar dat kan niet. Vandaar de opmerking in dat voorbeeld: de zenerdiode kan geen stroom leveren.
Dat zie ik in. De stroom moet dus positief zijn, maar positief is nog niet voldoende, hij moet ook groter zijn dan de Knee-current, anders blijf je nog in het spergebied? Zo correct?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningstabilisatie

Correct.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Spanningstabilisatie

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer