Springen naar inhoud

Verandering van coefficiŽnten in regressiemodellen

• Log in om te kunnen reageren

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2011 - 13:16

Hallo,

ik heb een klein vraagje over de verandering van de coefficiŽnten in regressiemodellen. Stel ik heb een model van LaTeX en ik voeg nog een variabele eraan toe. Onder welke omstandigheden verandert geen van de coefficienten?

Ik dacht zelf aan dat het niet zal veranderen als de nieuwe variabelen constant waren, want die werden dan gewoon meegenomen in LaTeX . Dus als de constante een 0 zal zijn, dan verandert geen van de variabelen. Klopt deze beredenatie?

Groetjes J. J. Wen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 december 2011 - 14:44

ik heb een klein vraagje over de verandering van de coefficiŽnten in regressiemodellen. Stel ik heb een model van LaTeX

en ik voeg nog een variabele eraan toe. Onder welke omstandigheden verandert geen van de coefficienten?

Misschien niet wat je wilt, maar wat, naar mijn mening, nog logischer is dan jouw verklaring: je nieuwe variabele vertoont geen verband met Y. Dan zal de coŽfficiŽnt, beta, horende bij die variabele namelijk 0 zijn.

Vraag: wat is de reden van jouw vraag? Interesse, of...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2011 - 20:01

Mijn vraag was meer uit interesse, want ik zag dat die LaTeX meestal veranderden en ik vroeg me dus zelf af onder welke omstandigheden deze niet zal gaan veranderen.

Inderdaad als er geen verband tussen is, maar dat is nogal een logisch antwoord. Hoe zie je dat er geen verband tussen is dan? Ik dacht dus als het een constante is met 0 en dat die 0 dan wordt opgenomen in de LaTeX en dan "lijkt dat op geen verband". Ik zou geen voorbeeld kunnen geven namelijk met andere getallen dan 0 in de sample van de nieuwe variabele dat geen verband toont met het model.

Het is inderdaad een logisch antwoord en daar was ik ook op gekomen, alleen lukt het niet zo goed met voorbeelden te bedenken.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 december 2011 - 20:24

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Er zijn toch massa's variabelen te bedenken die niets met elkaar te maken hebben, en bijgevolg een coŽfficiŽnt 0 geven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2011 - 11:12

Dat klopt, maar als je puur kijkt naar of het de vergelijking veranderd, dan veranderd een nutteloze toevoeging van een irrelevante variabele toch veranderingen op de coefficienten? Tenzij het in de sample de variabele een constante heeft van 0 toch?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2011 - 11:19

Even voor de goede orde. Je schat dus volgende twee modellen:
LaTeX
LaTeX
Ik zeg je nu dat er geen verband is tussen Y en X3. Dit betekent dat beta3 dus 0 is... Jij verwacht dan dat er niettegenstaande toch andere schattingen worden gevonden voor beta0, ..., beta2?

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 02:15

Inderdaad, ik zie mijn fout. Maar hoe weet je eigenlijk (of beter gezegd, hoe zie je zonder de regressie met OLS uit te voeren) dat er geen verband zit tussen de Y en de X3?

Super bedankt voor het verbeteren van mijn begrip.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 08:20

In vele gevallen zie je dit niet zonder regressie uit te voeren. Gezond verstand is het enige wat je vaak al een vermoeden kan geven. Maar je ziet dat dit in deze oefening niet belangrijk is?

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 09:14

Ja, dat begrijp ik, want ze hebben geen verband met elkaar. Bedankt voor het verbeteren van mijn begrip op dit soort modellen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 10:10

Dat was niet volledig waar ik op doelde :). Je begon dit topic met de vraag "Onder welke omstandigheden verandert geen van de coefficienten?". En ik gaf als antwoord "Als er geen verband is". Op dat moment is het in se niet belangrijk hoe je test of er geen verband is. Je gaat er immers gewoon van uit dat dat verband er niet is.

-edit- nu ik je antwoord nog eens bekijk, zou het goed kunnen dat je dit bedoelde. Bekijk het dan als verduidelijking :).

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 10:33

Like +1 :). Ik snap het, maar klopt dit dan:

stel al is er een verband, maar in je sample van LaTeX zitten alleen nullen, klopt het dan dat er bij LaTeX , LaTeX , LaTeX niets veranderd? Verder als in de sample van LaTeX een andere set van nummers zitten dat LaTeX , LaTeX , LaTeX wel veranderd?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 11:03

Wat ik je net gaf, was maar een mogelijkheid om je coŽfficiŽnten niet te veranderen. Waarom ik deze aanhaalde, was omwille van zijn eenvoud om in te zien.

Misschien iets minder eenvoudig om in te zien, maar nog steeds waar, is dat een variabele toevoegen geen invloed heeft op de coŽfficiŽnten die reeds in het model zitten als de nieuwe variabele onafhankelijk is van de andere input-variabelen. Maar, dit is natuurlijk theorie, en in de praktijk is het quasi onmogelijk dat variabelen compleet onafhankelijk van elkaar zijn.

Kun je nu zelf je vraag beantwoorden?

Henk-Otto

Henk-Otto

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 16:14

Er kan wel degelijk een verband bestaan tussen de nieuwe X3 en de Y.
Alleen zal de beta3 zodanig moeten zijn dat gemiddeld gezien deze waarden nul zijn, anders verandert ook Y.
en dat was in de vraagstelling niet een optie.

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 21:21

Ja, ik begrijp het in zijn geheel. Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures