Voor alle wanneer er geen zijn

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Voor alle wanneer er geen zijn

In een bewijs kom ik op een analoog geval van het volgende uit:

Ik noem een knikker "rood" wanneer voor alle versierseltjes die erin zitten geldt dat ze rood zijn.

Is dan een knikker waar géén versierseltjes in zitten volgens deze definitie rood?

En omgekeerd: kan je uit het gegeven dat een knikker niet rood is dan ook concluderen dat er in ieder geval versierseltjes in zitten?

Ik denk dat het zit zoals ik hierboven aangeef, maar om ongelukken te voorkomen vraag ik het hier nog even. Met zulke oneigenlijke gevallen voel ik mij nooit helemaal op mijn gemak.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voor alle wanneer er geen zijn

Verplaatst naar Wiskunde.
Is dan een knikker waar géén versierseltjes in zitten volgens deze definitie rood?
Volgens mij wel. Vermits jij dit ook dacht, moet uitleg niet :) ?
En omgekeerd: kan je uit het gegeven dat een knikker niet rood is dan ook concluderen dat er in ieder geval versierseltjes in zitten?
Hier ben ik (nog) niet van overtuigd. Maar logica is nooit mijn beste punt geweest :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Voor alle wanneer er geen zijn

Dank voor het antwoord.

Nog wat zoeken leverde mij het volgende op:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuous_truth

Berichten: 373

Re: Voor alle wanneer er geen zijn

Bartjes schreef:In een bewijs kom ik op een analoog geval van het volgende uit:

Ik noem een knikker "rood" wanneer voor alle versierseltjes die erin zitten geldt dat ze rood zijn.

Is dan een knikker waar géén versierseltjes in zitten volgens deze definitie rood?
Ja.
En omgekeerd: kan je uit het gegeven dat een knikker niet rood is dan ook concluderen dat er in ieder geval versierseltjes in zitten?
Ja.

Bewijs:

een knikker is rood
\(\Leftrightarrow_{p.d.}\)
alle versierseltjes zijn rood
\(\Leftrightarrow\)
er bestaan geen niet-rode versierseltjes
\(\Leftarrow\)
er bestaan geen versierseltjes.

(met p.d. bedoel ik: per definitie). Ontken ze nu alle vier. De laatste pijl keert dan om.

een knikker is niet rood
\(\Leftrightarrow\)
niet alle versierseltjes zijn rood
\(\Leftrightarrow\)
er bestaan niet-rode versierseltjes
\(\Rightarrow\)
er bestaan versierseltjes

Re: Voor alle wanneer er geen zijn

@ Erik Leppen

Dank! :)

Reageer