Storing onderdrukken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Storing onderdrukken

Hoi,

Wordt er met 'De meetdraden op een lage impedantie plaatsen' bedoeld dat je ervoor gaat proberen zorgen dat de meetdraden geen extra weerstand leveren maar enkel het signaal transporteren (en dus niet afzwakken)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Storing onderdrukken

Wordt er met 'De meetdraden op een lage impedantie plaatsen' bedoeld dat je ervoor gaat proberen zorgen dat de meetdraden geen extra weerstand leveren maar enkel het signaal transporteren (en dus niet afzwakken)?
Daarvoor hebben we iets meer context nodig :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Storing onderdrukken

Capacitief gekoppelde storingen kan men op volgende wijzen reduceren; daarna volgt onderstaand slide:
schermafbeelding9.png
schermafbeelding9.png (141.49 KiB) 512 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Storing onderdrukken

Capacitief gekoppelde storingen kan men op volgende wijzen reduceren; daarna volgt onderstaand slide:
Ah, dan klopt je uitleg niet. Bij capacitief gekoppelde storingsbronnen wil je een lage weerstand zodat er minder frequenties doorkomen. De frequenties worden gefilterd met een breekfrequentie evenredig met RC. Dus als je een hogere weerstand hebt op je draad (=van draad tot massa = ingangs/uitgangsimpedantie) dan koppelen er meer frequenties in en heb je dus meer storingen.

Edit: het verband met die figuur zie ik ook niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Storing onderdrukken

Bedankt voor je uitleg, die is inderdaad logisch. Vanwege de verschilversterker die er staat, dacht ik nog aan herleiden tot common mode signalen, maar dat heeft dan weer weinig te zien met lage weerstand in de meetdraden...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Storing onderdrukken

Tekening op vorige pagina, de bovenste slide:

C3 en C4 worden geshunteerd met de lage uitgangsimpedantie van bufferschakelingen (Ros).

De spanningsdelers (C2, C4) en (C1, C3) worden dan vervangen door (C2, C4//Ros) en (C1, C3//Ros) hetgeen de opbouw van stoorsignalen in de meetdraden sterk bemoeilijkt. (Letterlijk uit het boek)

Dat effect wordt geïllustreerd op de volgende 2 slides.

Tip: studeer met het boek erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Storing onderdrukken

Bedankt!

Je bedoelt het elektronische document op Pointcarré? Daar vind ik dat niet in terug... Verder inderdaad wel een aanrader om dat document erbij te houden, ik heb me de vorige dagen de tijd genomen om het ook door te nemen en dat is inderdaad handig.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Storing onderdrukken

Op Pointcarré staat er bij jouw vak bij studiemateriaal 'Elektronica deel I en II' (optioneel maar aankoop aan te raden), dat zijn 2 dikke boeken van dezelfde prof die jouw slides heeft gemaakt.

Die boeken bevatten veel meer informatie dan de slides en moeten niet helemaal gekend zijn, maar sommige zaken worden daar wel beter in uitgelegd.

Ik weet niet wat juist het verschil is tussen jouw cursus en die van WE/EIT, maar die slides die je toont zijn exact dezelfde als die van die richtingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Storing onderdrukken

Okay, prima tip, ik was niet op de hoogte van deze boeken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer