Ontaarde perturbatie theorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 555

Ontaarde perturbatie theorie

Hoi

Voor mijn examen kwantummechanica moet ik perturbatie theorie kennen. Nu staat er in mijn boek het volgende:
In general the perturbation will lift the degeneracy and the level will be split in n sublevels.
Is deze in general te lezen als meestal? Kent er iemand een voorbeeld in dat geval?

mvg

JorisL

Berichten: 336

Re: Ontaarde perturbatie theorie

Een perturbatie is meestal een verandering in de potentiaal waarvan je de grote kunt variëren, toenemend vanaf nul. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de perturbatie geen invloed heeft op de gedegenereerde grondtoestand, en dus de degeneratie niet opheft.

Meestal wordt de degeneratie opgeheven.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Ontaarde perturbatie theorie

Een voorbeeld is een elektron in een potentiaalput. De spin up en spin down toestand hebben dezelfde energie. Wanneer je nu een klein magnetisch veld aanlegt, kun je deze als perturbatie beschouwen. De degeneratie tussen spin up en spin down wordt hierdoor opgeheven.

Het lijkt er echter op dat ze hier een specifiek systeem aan het bespreken zijn, met een algemene perturbatie. Waar komt die
\(n\)
bijvoorbeeld vandaan?

Berichten: 555

Re: Ontaarde perturbatie theorie

Dit is gewoon de algemene afleiding voor een n keer ontaard energieniveau.

Ik had het over een geval waar dit niet gebeurde. En of iemand daar een specifiek, typisch aangehaald voorbeeld van kende.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Ontaarde perturbatie theorie

Een geval waarin het niet gebeurt is wat sirius aanhaalde: als de perturbatie geen invloed heeft op de degeneratie. Neem bijvoorbeeld weer een elektronniveau waarbij spin up en spin down gedegenereerd zijn. Leg nu een elektrisch veld aan in de buurt hiervan. Dit heft de degeneratie tussen spin up en spin down niet op.

Berichten: 555

Re: Ontaarde perturbatie theorie

Oké, had blijkbaar een verkeerde interpretatie gegeven aan de uitleg.

Hartelijk dank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ontaarde perturbatie theorie

Het kan ook zijn dat de ontaarding slechts deels wordt opgeheven: als we spin even niet in acht nemen, is het niveau voor n=2 van het H-atoom viermaal ontwaard (als we alle mogelijke waarden van
\( \ell \)
en
\( m_\ell \)
bekijken, hebben we er 4). In het geval waarbij we een extern, homogeen stationair elektrisch veld aanleggen, blijkt dat de eerste orde perturbatie (wij zeggen steeds storing, nu ja) een oplitsing in drie niveau's teweegbrengt.
This is weird as hell. I approve.

Reageer