Oefening afgeleiden probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 157

Oefening afgeleiden probleem

Beste,

Ik zit vast aan een monsteroefening over afgeleiden, de uitkomst is (6x+1)/(6x^2+2x+1)^2

Dat komt ik niet uit, enige suggesties waar ik mss een fout heb gedaan?
Bijlagen
Scan_1.jpeg
Scan_1.jpeg (533.25 KiB) 210 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oefening afgeleiden probleem

Ik heb je berekening nog niet volledig gecontroleerd. Maar waarom zet je alles in de noemer niet eerst op dezelfde noemer?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Oefening afgeleiden probleem

\(y=\frac{x}{2x+\frac{1}{3x+1}} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Oefening afgeleiden probleem

Kijk de teller nog eens na, daar loopt iets mis.

Berichten: 157

Re: Oefening afgeleiden probleem

Kijk de teller nog eens na, daar loopt iets mis.
Ik zet alles toch op gelijke noemer?

Ik zie niks wat ik in de teller verkeerd heb gedaan..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Oefening afgeleiden probleem

Wat Drieske bedoeld is (denk ik ) het volgende

Die 2x in de noemer mogen we vermenigvuldigen met (3x+1) en delen door (3x+1)

Dan kom je op het volgende uit
\(y=\frac{3x^2+x}{6x^2+2x+1} \)
Kan je dit volgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oefening afgeleiden probleem

Nogmaals: op deze manier maak je het veeeeel moeilijker dan nodig en vraag je bijna om rekenfouten. Waarom werk je je breuk niet eerst wat uit? Zo dus:
\(y = \frac{x(3x + 1)}{6x^2 + 2x + 1}\)
. Nog een klein beetje uitwerken en je kunt afleiden. En ik ben vrij zeker dat je geen rekenfout meer maakt.

-edit- Ik bedenk net: die vraag was misschien aan mij van 'ik zet op gelijke noemer?'...

-edit 2- Aadkr was me voor :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Oefening afgeleiden probleem

Haha nu sta ik wel voorschut, door zoiets simpels kom ik het wel uit ja.

Bedankt, er volgen wss nog meer vragen over andere oefeningen dus hou deze topic in het oog..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oefening afgeleiden probleem

Bedankt, er volgen wss nog meer vragen over andere oefeningen dus hou deze topic in het oog..
Je bent meer dan welkom met je vragen. Maar onthou hierbij wel dat we graag hebben dat je voor aparte vragen ook aparte topics opent :) .

PS: voor schut sta je uiteraard absoluut niet. Je hebt hieruit geleerd. En waarschijnlijk ga je dat ook niet meer vergeten. Mission accomplished :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Oefening afgeleiden probleem

Drieske schreef:Je bent meer dan welkom met je vragen. Maar onthou hierbij wel dat we graag hebben dat je voor aparte vragen ook aparte topics opent :) .

PS: voor schut sta je uiteraard absoluut niet. Je hebt hieruit geleerd. En waarschijnlijk ga je dat ook niet meer vergeten. Mission accomplished :) .
Ook als het om dezelfde soort oefeningen gaat? Afgeleiden dus..

Haha idd, dit vergeten zal ik nooit!

Reageer