Astronaut

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Astronaut

Hallo,

Als volstrekte niet-wetenschapper las ik dat een astronaut die met een bepaalde snelheid door de ruimte reist ouder/jonger zou zijn als hij terugkwam op aarde, dan zijn tweelingbroer. Het zal wel zo zijn, maar ik snap er geen fluit van. Ouder worden is volgens mij een proces. Als ik dus een rotje met een meter lont af zou steken in die zelfde raket, zou die lont op een gegeven moment (als de raket sneller gaat dan het licht) weer langer worden? Ik ben hier gewoon beniewd naar, antwoorden hoe stom ik ben, dat wist ik al.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Astronaut

Hetgeen jij naar refereert past in de relativiteitstheorie en staat bekend als de tweelingsparadox. Ik stel voor dat je je hier eerst even wat inleest, en dan aanduidt wat je onduidelijk is.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4

Re: Astronaut

Eerst, bedankt voor de reactie. Ik heb er eens wat in gelezen, als ik dit in een keer zou snappen zou ik meteen wetenschapper zijn. Als je alles vanuit de lichtsnelheid gaat bekijken, verandert er van alles, maar een gebeurtenis of een proces, staat toch los van hoe ik het waarneem? M.a.w. de gebeurtenis verandert volgens mij niet, dus de vraag is eigenlijk, is dit alles alleen een theorie, een gedachtegeintje, of zou de ene tweelingbroer bij terugkomst, als dit experiment echt uit gevoerd zou worden, echt jonger zijn dan zijn broer, en dus langer kunnen leven? Niet om er nou een hele studie van te maken, meer dat ik denk: zie ik iets over de kop? Beter kan ik voorlopig niet uitleggen wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Astronaut

Als je alles vanuit de lichtsnelheid gaat bekijken, verandert er van alles, maar een gebeurtenis of een proces, staat toch los van hoe ik het waarneem?
Nee, door het waar te nemen treed je ermee in interactie en beïnvloed je je waarneming dus ook.
een gedachtegeintje
Een gedachte-experiment.
zou de ene tweelingbroer bij terugkomst, als dit experiment echt uit gevoerd zou worden, echt jonger zijn dan zijn broer
Daar gaat de hele paradox nou net over. Dat begrijpen zonder een minimale basiskennis over relativiteit is quasi onmogelijk.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4

Re: Astronaut

Nee, door het waar te nemen treed je ermee in interactie en beïnvloed je je waarneming dus ook.
Nogmaals bedankt, ik denk niet dat ik het ga snappen. Over de interactie: Als ik met een dronken hoofd mijn huis zie bewegen neem ik dat waar, dus interactie huis, maar als je het zou meten staat dat huis stil. Dus waarom zou interactie een gebeurtenis beïnvloeden?
Daar gaat de hele paradox nou net over. Dat begrijpen zonder een minimale basiskennis over relativiteit is quasi onmogelijk.
Dit kan ik wel volgen, dus een simpel ja/nee antwoord is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Astronaut

Een animatie zegt soms meer dan duizend woorden. De klok die meereist met de raket loopt langzamer dan de klok op aarde. Alles wat meereist met de raket ondergaat dezelfde tijddilatatie (tijdrek). De broer in de raket zal vinden dat klok in de raket met de normale snelheid loopt, omdat zijn lichaamsprocessen dezelfde tijdrek ondergaan. Na terugkeer is de reizende broer minder verouderd dan de thuisblijver.

De Apollo-astronauten die de maan hebben bezocht waren (volgens berekening) na terugkeer 0,0003 seconde minder verouderd dan thuisblijvers.

De tijddilatatie is een gegeven van de natuur waarbij je niet met veel woorden moet gaan filosoferen waarom het zo is. Het is nu eenmaal zo.

Berichten: 4

Re: Astronaut

jkien schreef:Een animatie zegt soms meer dan duizend woorden. De klok die meereist met de raket loopt langzamer dan de klok op aarde. Alles wat meereist met de raket ondergaat dezelfde tijddilatatie (tijdrek). De broer in de raket zal vinden dat klok in de raket met de normale snelheid loopt, omdat zijn lichaamsprocessen dezelfde tijdrek ondergaan. Na terugkeer is de reizende broer minder verouderd dan de thuisblijver.

De Apollo-astronauten die de maan hebben bezocht waren (volgens berekening) na terugkeer 0,0003 seconde minder verouderd dan thuisblijvers.

De tijddilatatie is een gegeven van de natuur waarbij je niet met veel woorden moet gaan filosoferen waarom het zo is. Het is nu eenmaal zo.
Kijk, het feit dat die astronauten 0,0003 seconden minder verouderd bleken te zijn, was wat ik bedoelde: dat het ook een proces beïnvloed. Om er niet over te gaan filosoferen staat me ook wel aan. Bedankt voor je antwoord!

Berichten: 16

Re: Astronaut

Schar schreef:Nogmaals bedankt, ik denk niet dat ik het ga snappen. Over de interactie: Als ik met een dronken hoofd mijn huis zie bewegen neem ik dat waar, dus interactie huis, maar als je het zou meten staat dat huis stil. Dus waarom zou interactie een gebeurtenis beïnvloeden?

Dit kan ik wel volgen, dus een simpel ja/nee antwoord is niet mogelijk.
Om de tweelingparadox te kunnen begrijpen moet je eerst iets weten van de speciale relativiteitstheorie. Ik heb daar een inleiding voor geschreven speciaal voor middelbare scholieren. Klik hieronder:

http://www.socsci.ru.nl/~advdv/EinsteinBold.htm

Berichten: 555

Re: Astronaut

Kijk, het feit dat die astronauten 0,0003 seconden minder verouderd bleken te zijn, was wat ik bedoelde: dat het ook een proces beïnvloed. Om er niet over te gaan filosoferen staat me ook wel aan. Bedankt voor je antwoord!


Het proces van het ouder worden wordt op zich niet beinvloed. De tijd 'verloopt' anders.

Als het mogelijk zou zijn om het verouderingsproces met een formule weer te geven zou deze hetzelfde moeten zijn voor de twee broers(in hun ruststelsel wel te verstaan). Het verschil zit em er in dat de broer die weggereisd is een kortere tijd zal verouderen dan de thuisblijver. Met andere woorden hij is bij de terugkomst jonger.

Berichten: 12.262

Re: Astronaut

Bij austronauten en andere dingen in een baan om de aarde (of om wat dan ook) zit je wel met twee effecten die een tegengesteld effect hebben:

- vertraging van tijd door snelheid

- versnelling van tijd door minder zwaartekracht

Bij lage banen is het effect van de snelheid dominant, en bij zeer lage banen als die van het ISS kun je de zwaarterkracht component eigenlijk verwaarlozen. Tegen de tijd dat je aan een geostationaire baan zit is het zwaartekracht effect dominant, en zou iemand dus 'sneller verouderen' door een verblijf in die baan.
Victory through technology

Berichten: 1.404

Re: Astronaut

Nee, door het waar te nemen treed je ermee in interactie en beïnvloed je je waarneming dus ook.
Dit is onjuist wat relativiteit betreft. Een van de uitgangspunten van de relativiteitstheorie (zowel speciale alss algemene) is juist dat natuurwetten onafhankelijk zijn van de referentiestelsels (of waarneming). Wel krijgen sommige grootheden zoals tijd, lengte etc andere waarden in de verschillende referentiestelsels.
Dit kan ik wel volgen, dus een simpel ja/nee antwoord is niet mogelijk.
het is een simpele ja
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer