Springen naar inhoud

- - - - -

Helicobacter pylori besmetting blijkt voordeel te bieden

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 09:59

IsraŽlische onderzoekers hebben ontdekt dat een Helicobacter pylori besmetting een verminderde kans geeft op diarree door andere bacteriŽle oorzaken, zo melden zij in Clinical Infectious Diseases. Eerdere onderzoeken toonde aan dat H. pylori een verhoogd risico op maagzweren, maagkanker en een laag ijzergehalte zou geven. Maar een positief effect van de bacterie is nog niet ter sprake gekomen. Deze nieuwe studie, geleid door Dani Cohen van de Tel Aviv University te IsraŽl, brengt daar verandering in.

Het onderzoeksteam heeft 595 mannelijke IsraŽlische soldaten onderzocht. Een derde van deze groep deelnemers had diarree opgelopen op het trainingsveld. Voordat de soldaten aan het trainen sloegen was er een bloedonderzoek gehouden, dit bloed gebruikte de onderzoekers later om te kijken welke soldaten chronisch waren geÔnfecteerd met de H. pylori bacterie. Opvallend was dat in de groep met diarree-verschijnselen (1/3 van de totale groep) 32% de H.pylori bacterie onder de leden heeft, terwijl in de groep zonder diarree-verschijnselen (2/3 van de totale groep) dit percentage op 56% lag.

De onderzoekers berekenden dat wanneer iemand besmet is geraakt met de H. pylori, deze 60% minder kans heeft om diarree van een Shigella-besmetting, een verkeerde E.coli variant of van andere nog onbekende oorzaken te krijgen.

Men vermoedt dat de H. pylori de zuurgraad van de darm kan beÔnvloeden om zo een ongeschikt gebied voor andere bacteriŽn te creŽren. Een andere mogelijke verklaring is dat de H. pylori het immuunsysteem goed wakker maakt, en zo andere besmettingen buiten de deur weet te houden.

Dit vraagt dus om een vervolgonderzoek!

Bron: MedicalXpress
Meer informatie: An Inverse and Independent Association Between Helicobacter pylori Infection and the Incidence of Shigellosis and Other Diarrheal Diseases; Dani Cohen, Ofra Shoham, Nadav Orr, and Khitam Muhsen, Accepted October 28, 2011.

Geplaatste afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 10:21

Wat wordt er net weergegeven op de foto (verschillende kleurtjes)?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 10:43

Foeifoei Pectus, over het hoofd gezien om een kleine verklaring wat betreft de illustratie te plaatsen! :)

Bij deze: de groene 'wormpjes' moeten de Helicobacter pylori bacteriŽn voorstellen. Het oranje/paarse zal naar mijn vermoeden de darm of maag weergeven. Hier is de site waar ik de afbeelding vandaan heb gehaald. :)

Mocht je nog meer mooie foto's willen aanschouwen, hier zijn er aardig wat op een rijtje gezet.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 10:47

En dat sponsachtig 'spul' is dan de typische oppervlaktevergroting in de darm veronderstel ik?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 11:01

En dat sponsachtig 'spul' is dan de typische oppervlaktevergroting in de darm veronderstel ik?

Je doelt daar denk ik op de microvilli van de darm, die inderdaad de oranje uitsteksetjes en reliŽf vormen op de vorige afbeelding:

Geplaatste afbeelding
(Bron)

Nochtans komt de H. pylori ook in de maag voor, maar ik kan mij wat minder goed voorstellen dat het groen/oranje plaatje de maag weergeeft.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 11:06

Bedankt, dat bedoelde ik inderdaad, maar ik was de naam kwijt :)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:10

Toen ze deze resultaten gingen vergelijken met de groep mannen die diarree had opgelopen tijdens het trainen bleek dat tussen de 32- en 36% van de groep met de symptomen van diarree ook de H. pylori met zich meedroeg.

Ik vind dit stukje erg onduidelijk. Volgens mij hadden ze beter de kern kunnen verwoorden. Dat stukje over 32-36% pleit intuitief gezien juist tegen een beschermend effect op pathogene bacterien.

Ik had gezegd:
- Significant minder H. Pylori bij diarree met onbekende verwekker en shigellose.

Opvallend was dat twee derde van de totale groep aangaf geen symptomen van diarree te hebben, terwijl 56% was besmet met de H. pylori bacterie.

Dat kan niet. Diarree IS het symptoom.

-edit- Het is ook verkeerd vertaald:

When comparing these numbers with the incidence of diarrhea, the researchers discovered that between 32 and 36 percent of the soldiers with symptoms of diarrhea had H. pylori in their system. However, of the soldiers that never reported symptoms of diarrhea, 56 percent contained levels of H. pylori.

Ten eerste gaan de procenten niet over de totale groep, maar de onderzoeksgroep met diarree. Ze zien dan dat hiervan 32% H. Pylori heeft i.t.t. de controlegroep zonder diarree waarvan 56% H. Pylori heeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:20

[quote name='anusthesist' post='708256' date='28 December 2011, 12:10']Dat kan niet. Diarree IS het symptoom.[/quote]

Daar denkt dan niet iedereen hetzelfde over:

[quote]However, of the soldiers that never reported symptoms of diarrhea, 56 percent contained levels of H. pylori.[/quote] Bericht bekijken
Ten eerste gaan de procenten niet over de totale groep, maar de onderzoeksgroep met diarree. Ze zien dan dat hiervan 32% H. Pylori heeft i.t.t. de controlegroep zonder diarree waarvan 56% H. Pylori heeft.[/quote]

[quote name='Pectus' post='708205' date='28 December 2011, 09:59']Het onderzoeksteam heeft 595 mannelijke IsraŽlische soldaten onderzocht. Een derde van deze groep deelnemers had diarree opgelopen op het trainingsveld. Voordat de soldaten aan het trainen sloegen was er een bloedonderzoek gehouden, dit bloed gebruikte de onderzoekers later om te kijken welke soldaten chronisch waren geÔnfecteerd met de H. pylori bacterie. Toen ze deze resultaten gingen vergelijken met de groep mannen die diarree had opgelopen tijdens het trainen bleek dat tussen de 32- en 36% van de groep met de symptomen van diarree ook de H. pylori met zich meedroeg. Opvallend was dat twee derde van de totale groep aangaf geen symptomen van diarree te hebben, terwijl 56% was besmet met de H. pylori bacterie.[/quote]

Men gaf aan dat van de 595 mannen 1/3 symptomen van diarree had. Dus 2/3 niet, en daarvan was 56% besmet met H. pylori.

Dus ik zie het verschil niet anusthesist.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:30

Daar denkt dan niet iedereen hetzelfde over:

Bron.

Bron.

Bron.

En hier kom ik tegen dat er twee varianten bestaan, jij hebt het wellicht over de eerste variant terwijl ze in het onderzoek mogelijk beide varianten onderzochten...en dit, heel slordig, niet hebben vermeld:

Tsja, geen symptomen van H. Pylori is natuurlijk iets anders dan geen symptomen van diarree :)

Opvallend was dat twee derde van de totale groep aangaf geen symptomen van diarree te hebben

Ik zie het verschil wel degelijk; namelijk de onduidelijkheid over controlegroep, onderzoeksgroep ťn 'het symptoom' diarree (vertaald van: besmetting met H. Pylori). Een veel duidelijkere vertaling is: 'de ondezoeksgroep met diarree had in 32% van de gevallen een besmetting met H. Pylori, terwijl dit 56% was in de controlegroep zonder diarree. We denken dus....blabla.'

Heb je in ťťn zin het hele artikel samengevat.

Zoals jij deze zin opschrijft: Opvallend was dat twee derde van de totale groep aangaf geen symptomen van diarree te hebben, terwijl 56% was besmet met de H. pylori bacterie.

Lees ik: Ah, 2/3 van de populatie heeft geen diarree (totale groep = controle groep + ondezoeksgroep), en 56% is toch besmet met H. Pylori. De conclusies die ik hier aan ga verbinden zijn: wat hebben veel mensen diarree tegenwoordig (1/3) en wat zijn veel mensen besmet met H. Pylori.

Dat is compleet iets anders dan het artikel wil overdragen natuurlijk.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:35

Tsja, geen symptomen van H. Pylori is natuurlijk iets anders dan geen symptomen van diarree :)

Ik dacht dat je bedoelde dat diarree een standaard symptoom van H. pylori is...nadat je zegt:

Dat kan niet. Diarree IS het symptoom.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:38

Nee, gewoon zoals het er staat: 'geen symptomen van diarree kan niet omdat diarree een symptoom is'

Hetzelfde is als je geen symptomen hebt van hoofdpijn. Tsja, dan heb je geen hoofdpijn dunkt mij.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:44

Hetzelfde is als je geen symptomen hebt van hoofdpijn. Tsja, dan heb je geen hoofdpijn dunkt mij.

Hoofdpijn is nog een gevoel, diarree niet. En moet je altijd aan alle symptomen voldoen ( en voelen) om een aandoening te hebben...dat denk ik niet want als dat het geval is zouden er heel wat meer behandelingen op jaarbasis in poliklinieken en ziekenhuizen plaatsvinden. Wel, ik denk dat we een nieuw topic kunnen gaan openen hierover! :)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:47

Hoofdpijn is nog een gevoel, diarree niet.

Wordt een beetje flauw zo, maar blijkbaar snap je het punt nog niet:

'patient had geen symptomen van bloed ophoesten'

Waar dat gaat wringen zie je hopelijk toch wel :)

En moet je altijd aan alle symptomen voldoen ( en voelen) om een aandoening te hebben

Totaal irrelevant voor deze discussie.

Verder on topic: lees eens mijn edit in deze reactie. Zo las ik die samenvatting dus.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 12:48

En moet je altijd aan alle symptomen voldoen ( en voelen) om een aandoening te hebben...

Hier volg ik je niet, Pectus. Welke symptomen zou je dan nog verwachten als je diarree hebt, zonder dat je het symptoom 'diarree' hebt dan wel te verstaan. Hetzelfde geldt, zoals anusthesist al zegt, voor hoofdpijn. In het algemeen klopt je uitspraak. Maar het gaat hier over diarree specifiek, uiteraard :).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2011 - 13:02

Ik snap jullie punt wel, wat er niet is kan er niet wezen...

Totaal irrelevant voor deze discussie.

Klopt, maar je quote ook niet het hele stuk...daar stond namelijk dat we er een nieuw topic over konden openen...

De conclusies die ik hier aan ga verbinden zijn: wat hebben veel mensen diarree tegenwoordig (1/3) en wat zijn veel mensen besmet met H. Pylori.

Dat laatste klopt ook.

Is het dan duidelijker voor jullie als ik zeg:

Opvallend was dat in de groep met diarree-verschijnselen (1/3 van de totale groep) 32% de H.pylori bacterie onder de leden heeft, terwijl in de groep zonder diarree-verschijnselen (2/3 van de totale groep) dit percentage op 56% lag.

(Dan wil ik dat bij deze wel veranderen in de openingspost als dit de zaak zal verhelderen...:))

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures