Hulp bij spss factoranalyse pca

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hulp bij spss factoranalyse pca

Hoi!

Ik ben druk bezig met het analyseren van de data voor mijn scriptie. Vanuit de theorie heb ik een enquete opgesteld. Van de vragen wil ik gelijk aan de theorie verschillende factoren maken, welke ik gebruiken kan in een regressie analyse. Echter, de items laden niet zoals verwacht (lees: volledig tegen de verwachting in) op de verschillende factoren. Veel items laden slechts op één of twee factoren, met een long tail aan verschillende factoren (1 tot 2 items). Ik heb het excel bestand toegevoegd met alle SPSS gegevens.

Gedane stappen:

- Factor analyse Principal Components

- Rotated solution: varimax

- Suppress coefficients <0,3

Wie zou mij verder op weg kunnen helpen? Zelf heb ik een knagend gevoel dat het met multicollinearity te maken heeft, maar ik kan mijn vinger er niet goed opleggen. Suggesties zijn welkom!

Jeroen
Bijlagen
Output_SPSS_PCA_Varimax.xlsx
(36.99 KiB) 153 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Hulp bij spss factoranalyse pca

Dit onderwerp hoort eerder thuis in Statistiek, dus is het daarheen verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 954

Re: Hulp bij spss factoranalyse pca

Het is heel goed mogelijk dat de schalen niet overeenkomen met je theoretische verwachtingen. Dat onderzoek je nu juist. Wat ik zou doen is alle vragen die maar op 1 dimensie scoren er uithalen en de factoranalyse nog een keer draaien. Vallen er dan weer items uit, weer hetzelfde doen. Net zolang tot je dimensies overhoudt die je ook nog eens inhoudelijk kunt beargumenteren. Factoranalyse is een exploratieve analysemethode.

Berichten: 2

Re: Hulp bij spss factoranalyse pca

Het is heel goed mogelijk dat de schalen niet overeenkomen met je theoretische verwachtingen. Dat onderzoek je nu juist. Wat ik zou doen is alle vragen die maar op 1 dimensie scoren er uithalen en de factoranalyse nog een keer draaien. Vallen er dan weer items uit, weer hetzelfde doen. Net zolang tot je dimensies overhoudt die je ook nog eens inhoudelijk kunt beargumenteren. Factoranalyse is een exploratieve analysemethode.


Ik begrijp wat je bedoelt, en ik heb je raad opgevolgd. Uiteindelijk loop ik dan snel richting een te klein aantal factoren (gezien de theorie). Bovendien, de mate dat items op verschillende factoren gaan laden neemt alleen maar toe :S (een onwenselijke toetame). Heb je ideeën om dit te verhelpen?

Berichten: 954

Re: Hulp bij spss factoranalyse pca

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik heb je raad opgevolgd. Uiteindelijk loop ik dan snel richting een te klein aantal factoren (gezien de theorie). Bovendien, de mate dat items op verschillende factoren gaan laden neemt alleen maar toe :S (een onwenselijke toetame). Heb je ideeën om dit te verhelpen?
Als die items op verschillende factoren gaan laden, wil dat zeggen dat zij niet terug te brengen zijn tot een gezamenlijke dimensie. Dat is jammer, maar helaas. Er valt niet zo heel veel te verhelpen. Het enige wat je kunt hopen is dat er uiteindelijk in ieder geval 1 en wie weet 2 goed te interpreteren factoren overblijven.

Succes!

Reageer