Springen naar inhoud

Actueel controversieel onderwerp

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 22:36

Hallo,
wij moeten voor Nederlands een debat gaan voeren.
Hiervoor moeten wij een actueel onderwerp opgeven, waarover gediscussieerd kan worden.
Nu had ik zelf het onderwerp 'prestatieloon in het onderwijs' in gedachten.
Het probleem is echter dat ik zelf niet weet wat ik ervan moet vinden.
Dan wordt het wel heel makkelijk om mij 'weg te discussiŽren' xD.
Heeft iemand misschien een idee?
Het liefst niks met politiek, want daar heb ik niet genoeg verstand om er een discussie mee te winnen (bron: ervaring).

Hm.. trouwens: Ik had een paar sites doorlezen over prestatieloon, maar hier had ik niet veel aan. De argumenten waren namelijk vaak wat zwak (bijv. resultaten uit 'experimenten' met kinderen die beloningen kregen; zijn daar wel juiste conclusies uit te trekken?). Als iemand voor of tegen prestatieloon voor leraren is, en daar enkele argumenten voor weet te geven, dan zou dat ook handig kunnen zijn? Misschien kan ik dan zo mijn eigen 'stelling' vormen :).

Veranderd door aminasisic, 28 december 2011 - 22:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2011 - 00:01

Als iemand voor of tegen prestatieloon voor leraren is, en daar enkele argumenten voor weet te geven, dan zou dat ook handig kunnen zijn? Misschien kan ik dan zo mijn eigen 'stelling' vormen :).

Mordicus tegen: hoe moet je in vredesnaam zoiets objectief meten? Ooit bij die voorstellers voor prestatieloon al iemand horen praten over objectieve, nationaal toepasbare criteria?
Niks dan politieke blabla, die er overigens prima in slaagt om het werkelijke doel te bereiken, namelijk een tam lerarenkorps dat onderwijsvernieling na onderwijsvernieling slikt, zodat bezuinigingen kunnen doorgaan en Haagse brulboeien in het nieuws kunnen blijven komen met een zo zoetjes aan bijna tweemaandelijks "top"idee om het onderwijs te redden.

De scholen krijgen een pakje geld en moeten daaruit niet alleen hun lerarenkorps betalen, maar zowat heel de exploitatie. Het prestatieloongebeuren is aangekondigd budgetneutraal te zijn. Dat prestatieloongeld moet dus ergens anders uit die toch al niet rond te krijgen exploitatie gehaald worden. En bij gebrek aan objectieve criteria moet een schooldirectie als een soort X-factorjury een paar docenten uit hun korps een bonus gaan geven?

http://www.lerarenin...tatiebeloning_1

http://www.denederla...sr/vimh8s5x5jzb

De heer Dijsselbloem (PvdA): Ik wacht met het omarmen van de prestatiebeloning tot ik weet wat er gaat gebeuren. Ik heb gehoord dat de staatssecretaris dit op termijn gewoon in de lumpsum wil meenemen. Dat klinkt niet als een grote hervorming. Ik heb van u net een heel ingewikkeld verhaal gehoord over longitudinale studies die u wilt toerekenen aan individuele leraren. Tussen het beeld dat de staatssecretaris tijdens de behandeling van de begroting heeft geschetst en het technocratische systeem dat u net schetste, zit een groot gat. Wij wachten de plannen af. Wij weten waar het extra geld vandaan komt dat het kabinet op termijn voor deze grote hervorming vrijmaakt. Dat komt bij de kwetsbare leerlingen in het passend onderwijs vandaan en daar blijven wij groot bezwaar tegen maken. Overal waar ik kom in de sector zeggen docenten tegen mij: laat die prestatiebeloning maar zitten en steek het geld in de klas, waar wij het echt nodig hebben. Dan doelen ze op passend onderwijs; ondersteuning van docenten in het omgaan met soms ingewikkelde groepen en leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Die hartenkreet moest er even tussendoor.

Voorzitter. De belofte die besloten ligt in de term prestatiebeloning voor mensen die hard werken Ė en dat doen de meeste mensen in het onderwijs Ė wordt al snel onderuitgehaald door het besluit de leraar op de nullijn te zetten. Dat is een bezuiniging die, omgerekend naar het onderwijs, ongeveer 225 mln. per jaar oplevert. Tel uit je winst, zeg ik tegen de coalitie.

google verder en je vindt niks dan gebakken lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2011 - 12:58

Hi Jan,
Dat algemeen overleg is een flink stuk tekst xD. Ik heb nu een deel gelezen, en misschien dat ik straks nog vragen heb daarover xD.
Maar over wat jij schreef:

Het prestatieloongebeuren is aangekondigd budgetneutraal te zijn. Dat prestatieloongeld moet dus ergens anders uit die toch al niet rond te krijgen exploitatie gehaald worden.

Wat bedoel je precies met die exploitatie? Want... hier lijkt het alsof er staat dat dat geld uit het al beschikbare geld moet komen, maar op de site met dat algeem overleg staat toch dat het geld uit het speciaal onderwijs zal komen?

Voorzitter. De belofte die besloten ligt in de term prestatiebeloning voor mensen die hard werken Ė en dat doen de meeste mensen in het onderwijs Ė wordt al snel onderuitgehaald door het besluit de leraar op de nullijn te zetten. Dat is een bezuiniging die, omgerekend naar het onderwijs, ongeveer 225 mln. per jaar oplevert. Tel uit je winst, zeg ik tegen de coalitie.

Ehm... ik snap even niet wat hij hier wilt zeggen? Leraren worden op de nullijn gezegd (= koopkracht blijft gelijk?), dus prestatiebeloning voor hardwerkende mensen ...... hm nee, ik zie het even niet?

Veranderd door aminasisic, 29 december 2011 - 12:59

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2011 - 13:15

Nog even een vraag:
Mijn leraar zegt altijd dat een hoger loon er niet voor zorgt dat mensen harder gaan werken, oftewel de arbeidsproductiviteit stijgt er niet door. Is het mogelijk om dit ook als een argument te geven? Het probleem is dat ik niet weet in hoeverre dit waar is...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2011 - 14:07

Wat bedoel je precies met die exploitatie? Want... hier lijkt het alsof er staat dat dat geld uit het al beschikbare geld moet komen, maar op de site met dat algeem overleg staat toch dat het geld uit het speciaal onderwijs zal komen?

Wat betekent dat reguliere scholen meer leerlingen binnenkrijgen met een "handleiding", maar dat die nu niet meer in groepjes van 5-6 door ťťn speciaal opgeleide docent worden begeleid, maar dat die in klassen van in het gunstigste geval ca 15 leerlingen terechtkomen. Per saldo is dat voor het ministerie een bezuinigingsoperatie omdat dat minder extra geld kost. De school krijgt wat extra's voor de exploitatie wat weer direct aan die, laten we zeggen, lastigere kindertjes opgaat. Denk erom, een school is tegenwoordig nagenoeg een bedrijf geworden, dat grotendeels naar eigen inzichten een lumpsum inkomsten moet zien te verdelen over Šlles wat in een school geld kost, vanaf het toiletpapier tot aan het salaris van de directeur.

Leraren worden op de nullijn gezegd (= koopkracht blijft gelijk?),

Nee, leraren in Nederland kregen/krijgen 2 jaar gťťn loonsverhogingen en hebben dus feitelijk 2 jaar inflatie aan koopkracht ingeleverd. Eigenlijk dus een salarisverlaging van ca 4 % . Als ik zo eens ruw reken moet de pot voor loonkosten onderwijspersoneel inclusief werkgeverslasten in Nederland ergens rond de 20 miljard bedragen. 4% bezuiniging daarop betekent ca 800 miljoen (per jaar, want dat blijven we achterlopen !!). En dat wordt hier nu volgens de politiek weer "goedgemaakt" door via zg prestatiebeloning er wat geld bij te geven? 200 miljoen per jaar als ik het wel heb? Hoe probeer je iets recht te kletsen wat krom is?

Dat algemeen overleg is een flink stuk tekst xD. Ik heb nu een deel gelezen, en misschien dat ik straks nog vragen heb daarover

En ik ga die niet kunnen beantwoorden denk ik. Ze verzinnen in Den Haag zoveel leuke regelingetjes dat ze zťlf door het bos de bomen niet meer zien, laat staan een ander. Maar op zich is dat wel makkelijk, want dan kan men zich vrij eenvoudig overal uitlullen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2011 - 14:18

Nog even een vraag:
Mijn leraar zegt altijd dat een hoger loon er niet voor zorgt dat mensen harder gaan werken, oftewel de arbeidsproductiviteit stijgt er niet door. Is het mogelijk om dit ook als een argument te geven? Het probleem is dat ik niet weet in hoeverre dit waar is...

http://onderwijs21.w...ijs-werkt-niet/

http://www.aob.nl/de...4&article=48464
(met ook een opsomminkje van welke middelen een schoolleiding nķ al kan inzetten als wijze van extra beloning voor extra prestatie of andersom)

http://goedonderwijs...statiebeloning/

Al sinds de jaren 50 laat onderzoek keer op keer zien, dat prestatiebeloning uitsluitend positieve effecten heeft op eenvoudig, routinematig werk. Zodra een taak creativiteit en intelligentie vraagt, dan werken financiŽle prikkels averechts.

en google gerust verder met effecten prestatiebeloning

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2012 - 15:13

Thx voor de links, lekker uitgebreid (qua argumenten) en duidelijk :)
Ik was er, toen ik het voor het eerst hoorde, voor, maar hoe meer ik erover lees hoe absurder ik het vind worden. Ik begrijp nu echt niet dat Nederland hiermee bezig is :) (vooral door die onderzoeken in de VS)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures