Energiemeting afzuigsysteem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Energiemeting afzuigsysteem

Goedendag,

Ik ben momenteel bezig met een berekening aan een afzuigsysteem bij een bedrijf. Dit afzuigsysteem blaast continue "warme" lucht vanuit het bedrijf naar buiten, wat zonde is van deze energie. Ik ben een meting gestart om te bepalen om hoeveel energie het hier gaat en wat wij eventueel met deze energie kunnen doen. Nu ben ik op een nogal knullige vraag gestuit....

Bij het berekenen van de beschikbare warme gebruik ik Q (warmtestroom in kW)= m (massastroom kg/s) * c (soortelijke warmte lucht J/kg/K) * T (temperatuur medium)

Mijn vraag is, moet ik voor T, graden Kelvin of Celcuis gebruiken? Want dat maakt nogal wat verschil!

Groeten en bedankt,

R.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Energiemeting afzuigsysteem

je zou ΔT moeten gebruiken, ofwel het temperatuurverschil tussen uitgaande en inkomende lucht. Als je namelijk lucht van 20°C naar buiten blaast maar ook buitenlucht van 20°C binnenhaalt is er namelijk geen verlies...

Je celsius-of-kelvinprobleem is hiermee tevens opgelost.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Energiemeting afzuigsysteem

m (massastroom kg/s) * c (soortelijke warmte lucht J/kg/K) * T (temperatuur medium)
Wat Jan zegt is correct, het is het temperatuursverschil dat telt, niet de temperatuur van het medium. Je trekt de binnenkant namelijk niet vacuüm maar vervangt de warme lucht die je buitenpompt door de koude lucht die via gaten en spleten binnen gezogen wordt.

Daarnaast kon je het antwoord op je vraag zelf ook al zien. Je zegt namelijk zelf "soortelijke warmte lucht J/kg/Kelvin" Als je dan met graden Celsius zou werken, dan zouden die elkaar niet wegdelen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12

Re: Energiemeting afzuigsysteem

Bedankt voor de reacties, klinkt vrij logisch allemaal. Maar als ik dan de vraag omschrijf, stel we hebben het over een gesloten systeem met de energie-inhoud; Q=m*c*T, wordt de temperatuur dan in Celcius of Kelvin ingevoerd?
Daarnaast kon je het antwoord op je vraag zelf ook al zien. Je zegt namelijk zelf "soortelijke warmte lucht J/kg/Kelvin" Als je dan met graden Celsius zou werken, dan zouden die elkaar niet wegdelen.
Dit is mij inderdaad opgevallen, alleen klopt dit niet helemaal. Als ik een dT van 20 graden heb dan is dat voor zowel Kelvin áls Celcius hetzelfde:

T2-T1=dT

60-40=20 graden Celcius

333-313=20 graden Kelvin

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Energiemeting afzuigsysteem

Bedankt voor de reacties, klinkt vrij logisch allemaal. Maar als ik dan de vraag omschrijf, stel we hebben het over een gesloten systeem met de energie-inhoud; Q=m*c*T, wordt de temperatuur dan in Celcius of Kelvin ingevoerd?
In Kelvin, precies om de reden dat ik eerder postte. Als c wordt uitgedrukt in K, moet T ook uitgedrukt worden in K. Wordt c uitgedrukt in °C, dan moet T ook uitgedrukt worden in °C.
Dit is mij inderdaad opgevallen, alleen klopt dit niet helemaal. Als ik een dT van 20 graden heb dan is dat voor zowel Kelvin áls Celcius hetzelfde:
Dat wilde ik dan ook niet zeggen. Bij dT maakt het uiteraard niet uit. Ik gaf maar aan als algemene regel dat het ene in Kelvin uitdrukken en het andere in graden Celsius sowieso verkeerd is. Dat je dus zelf had kunnen bedenken dat het sowieso niet in °C was, ook al maakt het hier "toevallig" niet uit.

Het is maar een tip voor de toekomst, dan moet je dergelijke vragen niet altijd eerst op een forum vragen, maar kun je ze zelf oplossen. "Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven. Leer een man denken en hij hoeft niet iedere dag vis te eten."
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer