Wiskundige vergelijking

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Wiskundige vergelijking

Ik heb de vergelijking:

a * b = c * (cosh(b * d/2c)-1) en ik probeer de c apart te krijgen, maar ik kom niet erg ver.

Kan iemand mij helpen met het afleiden van deze formule?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wiskundige vergelijking

amirates schreef:Ik heb de vergelijking:

a * b = c * (cosh(b * d/2c)-1) en ik probeer de c apart te krijgen, maar ik kom niet erg ver.

Kan iemand mij helpen met het afleiden van deze formule?
Kan je laten zien waar de verg vandaan komt ...

Berichten: 28

Re: Wiskundige vergelijking

Kan je laten zien waar de verg vandaan komt ...
ja, het gaat om een krachtberekening waarin de c gelijk is aan een horizontale krachtcomponent.

Hieronder de vergelijking in de rode rechthoek, de c is Eigenlijk FH(force horizontaal) en hij komt uit op een antwoord van 8814 N, ik snap niet hoe hij eraan is gekomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wiskundige vergelijking

Ik denk niet dat dat analytisch überhaupt mogelijk is.

Zie ook hier.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wiskundige vergelijking

amirates schreef:ja, het gaat om een krachtberekening waarin de c gelijk is aan een horizontale krachtcomponent.

Hieronder de vergelijking in de rode rechthoek, de c is Eigenlijk FH(force horizontaal) en hij komt uit op een antwoord van 8814 N, ik snap niet hoe hij eraan is gekomen.

Afbeelding
Dat gebeurt niet analytisch maar mbv (bv) de GRM.

Heb je een GRM?

Teken de grafieken van linker- en rechterlid van deze verg en pas INTERSECT toe ...

Berichten: 132

Re: Wiskundige vergelijking

zou de cosh dan niet als reeks kunnen worden omgeschreven. En vervolgens oplossen voor C? Ik heb het niet geprobeerd en heb ook eigenlijk weinig over deze vraag nagedacht maar vroeg me toch af hoe dit gedaan kon worden. Dit omdat de GR ook maar methodes toe past om het antwoord te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundige vergelijking

zou de cosh dan niet als reeks kunnen worden omgeschreven. En vervolgens oplossen voor C?
En hoe zou je een tiendemachtsvergelijking (bijvoorbeeld) willen oplossen met de hand :) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 132

Re: Wiskundige vergelijking

En hoe zou je een tiendemachtsvergelijking (bijvoorbeeld) willen oplossen met de hand :) ?
Heel veel geduld en genialiteit;)

nee ik dacht al dat ik fout zat, ik zou alleen geen andere snelle manier zien om dit probleem op te lossen.

Berichten: 28

Re: Wiskundige vergelijking

hanzwan schreef:Heel veel geduld en genialiteit;)

nee ik dacht al dat ik fout zat, ik zou alleen geen andere snelle manier zien om dit probleem op te lossen.
Ja dank jullie wel, het was mij ook niet analytisch gelukt. De intersect geeft trouwens een ander antwoord dan dat er in de bijlage staat. 8877 geen 8814 maar ok

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Wiskundige vergelijking

Inderdaad 8877 en als je dit invult zal dat ook wel kloppen ...

misschien toch nog het één en ander nalopen.

Reageer