Kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Kwik

Dag allemaal ik heb een vraagje dat dringend beantwoord moet worden

stel dat er kwik is in een soort kubus en wat ze jou op die kubus moeten spuiten of smeren zodat het kwik aangetrokken wordt? Dat is blijkbaar iets dat da verkrijgbaar is in de apotheek?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kwik

Je vraagstelling is absoluut niet duidelijk. Wat bedoel je nu precies, want op deze manier kan niemand een zinnig antwoord geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kwik

Je vraagstelling is absoluut niet duidelijk. Wat bedoel je nu precies, want op deze manier kan niemand een zinnig antwoord geven.


een stof dat ervoor zorgt dat het kwik in de kubus naar boven getrokken wordt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kwik

Het is nog steeds niet duidelijk. Wat voor kubus heb je precies? Hoe groot is die kubus? Hoe komt het kwik daarin?

Hoe kom je er eigenlijk aan want voor de meeste toepassingen is kwik verboden.

En wat bedoel je precies met naar boven trekken? Moet al het kwik in een keer aan de bovenkant plakken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kwik

Marko schreef:Het is nog steeds niet duidelijk. Wat voor kubus heb je precies? Hoe groot is die kubus? Hoe komt het kwik daarin?

Hoe kom je er eigenlijk aan want voor de meeste toepassingen is kwik verboden.

En wat bedoel je precies met naar boven trekken? Moet al het kwik in een keer aan de bovenkant plakken?
Ja, het kwik moet in een keer aan de bovenkant plakken, maar kubus was gewoon een voorbeeld. Is er gewoon een stof die het kwik aantrekt? of anders gezegd naar zich toe trekt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kwik

Nee.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kwik

Hallo,

Wie of waar kan ik vloeibare kwik kopen?

mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kwik

Dat kan niet. Kwik mag niet verkocht worden aan particulieren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Kwik

Volgens welke wetgeving precies? Kwikschakelaars en dergelijke zijn in ieder geval nog gewoon te koop, ook voor particulieren, dus heb mn twijfels aan het verbod (of enige handhaving ervan).

Maar wat de vraag betreft: Ik geloof niet dat er iets is dat doet wat je wilt. Er zijn geen stoffen waar kwik goed aan plakt. Vloeibaire legeringen op basis van gallium en indium plakken echter vrijwel overaan aan, dus als je bijv de bovenkant van een glazen kubus aan de binnenkant van een laagje vloeibaar metaal wilt voorzien is dat een betere keuze.

Kwik zou evt wel 'plakken' aan een opgedampte metaalfilm van iets waar het amalgamen mee kan vormen, maar ik vermoed dat in de praktijk dat amalgaam snel gevormd wordt, en het kwik met het metaal erin alsnog naar beneden komt zetten.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Kwik

Wij gebruiken kwik om goud uit het zand of laat zeggen stof te ontginnen. Helaas is onze vooraad kwik bijna geheel opgebruikt en vragen ze ginds nogal dure prijzen ervoor. Dit aangezien het kwik hiervandaan uit Europa komt. Daarom zouden wij enige hulp apprecieren om ergens enig kwik te kunnen aankopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Kwik

Marko schreef: di 12 jun 2012, 19:20
Dat kan niet. Kwik mag niet verkocht worden aan particulieren.
Onzin, dat staat nergens in de wet, en ook niet in de lijst met verboden stoffen van de Douane en KLPD

Het mag echter niet meer gebruikt worden in scholen e.d, (theoretisch.. want in de praktijk wordt het nog bijna overal gebruikt) Het wordt slechts 'aanbevolen' om het niet te verkopen aan partikulieren.

Kwik kan je (als bedrijf, want dat is de vraagsteller) gewoon kopen bij iedere lab-handel.

En als je het moeilijk wil doen.. dan in China, er zijn talloze bedrijven in China die dit verkopen aan Europa

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Kwik

Even ter 'verduidelijking'

Het houden van kwik en producten met kwik is niet verboden.



Het VERKOPEN van kwikhoudende producten (thermomters enz) zou verboden zijn aan partikulieren.

Echter.. men spreekt van kwikHOUDENDE producten, Juridisch zit men daar dus fout en kan men zeggen dat producten waarin kwik is verwerkt niet verkocht mogen worden. Kwik zelf is (taalkundig) geen kwikhoudend product.

Maar daar zou een proefproces over uitgelokt moeten worden om de tekst in de wet te laten aanpassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kwik

Ik was verward door het exportverbod, dat spreekt namelijk wel over metallisch kwik.

De handel binnen de EU is inderdaad wel toegestaan, en volgens mij wordt er zelfs expliciet gezegd dat het verbod op de handel in kwikhoudende producten niet geldt voor metallisch kwik.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kwik

Allemaal goed en wel ,,,, maar is er hier iemand in Belgie, Nederland, Duitsland etc... die mij nu kwik weet aan de man te brengen.

En ik spreek nu ook niet over 100 kg.

Ik ben er namelijk dringend naar op zoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kwik

Ik citeer labstuff:
Kwik kan je (als bedrijf, want dat is de vraagsteller) gewoon kopen bij iedere lab-handel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer