Reynoldsgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Reynoldsgetal

Ik wil graag het Reynoldsgetal bepalen van de omstroming van lucht om mijn modelraket, om te bepalen of deze omstroming laminair of turbulent is. hieronder de formule.

Re= (V*L*ρ)/μ

Nou kan ik al deze waarden opzoeken of uitrekenen en invullen, maar ik weet alleen niet hoe ik aan de L (de karakteristieke lengte) moet komen. Deze kan ik wel vinden voor de luchtstroming door een buis maar niet voor de stroming op een bewegend voorwerp.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen

bvd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Reynoldsgetal

Dat kun je in dit forum vinden met de zoekfunctie. Zie Reynoldsgetal van een Boeing 777.

Berichten: 5

Re: Reynoldsgetal

Dus als ik het goed begrijp is de karakteristieke lengte bij mijn onderzoek de lengte vanaf de punt van de neus van de raket tot de onderkant van de romp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Reynoldsgetal

De L van het Reynoldsgetal heeft geen precieze definitie in het algemeen. L is niet de karakteristieke lengte maar een of andere karakteristieke lengte die bruikbaar is. Zo denkt NASA er tenminste over, zie 1.

Maakt de definitie van L veel uit voor jouw vraag in het startbericht? Stel dat je modelraket een waterraket is met een snelheid van 10 m/s. Als L de diameter van de fles is (0,1 m) dan is Re = 0,7·105; als L de lengte van de fles is (0,3 m) dan is Re = 2·105. Dat lijkt me allebei turbulent.

-- EDIT ik heb de waarden van Re in dit bericht gecorrigeerd. De eerder vermelde waarden waren ten onrechte een grootteorde hoger --

Berichten: 5

Re: Reynoldsgetal

inderdaad, zo had ik nog niet gedacht, en ik heb op internet een soortgelijk onderzoek gevonden en daar namen ze de diameter dus dan zal ik dat ook doen. bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reynoldsgetal

ik heb op internet een soortgelijk onderzoek gevonden en daar namen ze de diameter dus dan zal ik dat ook doen.
Waar staat dat onderzoek op internet?

Voor een raket moet je voor berekening van "het" Reynoldsgetal de Lengte van de raket gebruiken, niet de diameter. In feite is het Reynoldsgetal op ieder punt langs de lengte van de raket verschillend. Aan het begin is Re lager en de stroming laminair. Verder naar achter neemt Re toe en komt de stroming in een overgangsgebied (transition) en nog verder naar achter is de stroming turbulent. De overgang (transition) waarbij de stroming overgaat van laminair naar turbulent ligt bij een Reynolds tussen 100.000 tot 1.000.000. De exacte waarde van de overgangs-Re hangt af van de vorm van de neus en de gladheid van de romp van de raket.

Afbeelding

Als de raket vinnen heeft aan het uiteinde dan kun je het Re van die vinnen berekenen met L = koordelengte (chord length), zoals bij de vleugel van een vliegtuig.

Het gaat bij stroming om een voorwerp bij de berekening van Re om de lengte van het voorwerp in de stromingsrichting.

Dus alleen als de stroming dwars op een buis staat wordt Re berekend met de diameter van de buis.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Reynoldsgetal

http://www.velofilie.nl/_fpclass/aerodynamicaPDF.pdf

En trouwens bedankt voor deze uitleg, ik snap nu beter waarom de lengte van belang is in de formule van Reynolds

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reynoldsgetal

Dat is een slecht verhaal m.b.t. Reynolds.
die pdf schrijft: schreef:Bij Reynoldsgetallen onder de 2300 is het stromingspatroon laminair; tussen de 2300 en de 3500 is er een overgangsgebied en boven de 3500 wordt het

turbulent.
Dat geldt voor stroming in een buis met diameter d, niet voor stroming om een voorwerp met diameter d.

De schrijver van die pdf heeft er niet veel van begrepen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer