Standard error

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 281

Standard error

Hallo!

Ik heb een vraagje ivm standaardfouten (standard errors).

Ik heb geleerd bij lineaire regressie: residuele standaarddeviatie = standaardfout op de schatting (= standard error of estimate, SEE). Ook wel: Measure of goodness of fit.

Dus als ik het goed begrijp: wanneer we de gemiddelde y willen schatten, voor een bepaalde x, dan zal daar een zekere fout op zitten. En dat is die standaarderror op de schatting/predictie.


Dit begrijp ik.

Maar nu is er nog iets..

in mijn cursus staat, zonder verdere uitleg: "measure of goodness-of-fit <--> standard error of the data".

Tijdens de les vertelde hij nog dit (en ik denk dat dat de link is met deze bovenstaande zin):

als je een groeimodel hebt, dan kan je de standard error of estimate (SEE) vergelijken met "error of measurement", wat de standaarddeviatie is van herhaalde metingen (en volgens mij die 'standard error of the data' in de zin hierboven).

Dit doe je dan om te bepalen om y=a+bx een goede beschrijving is van het groeimodel. Als beide resultaten van dezelfde orde zijn, dan zijn de deviatie rondom de regressielijn te wijten aan fouten, en niet aan residuele variantie.


==> hier snap ik niets van..

Heeft iemand enig idee?

Bedankt alvast!

Liekeu x

Reageer