Wetten van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Wetten van newton

Hallo,

Als ik met mijn arm een zwaar object optil terwijl ik mijn arm van mijn lichaam afhoud. En het voorwerp heeft een grotere massa dan mijn arm. Mijn arm zal dan een resulterende kracht uitoefenen op het voorwerp zodat de voorwerp omhoog gaat, het voorwerp zal dan een evengrote kracht als de res.. op mijn arm uitoefenen. Hoe komt het dan dat het voorwerp naar boven verplaatst wordt en mijn arm ook mee omhoog gaat ? Want als op mijn arm een even grote kracht werk(naar beneden)als op het voorwerp(naar boven) en het voorwerp heeft zelfs een grotere massa dan mijn arm dan zou je toch verwachten dat mijn arm ook een versnelling naar bemeden krijgt?

Hopelijk was het duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wetten van newton

Hoe komt het dan dat het voorwerp naar boven verplaatst wordt en mijn arm ook mee omhoog gaat ? Want als op mijn arm een even grote kracht werk(naar beneden)als op het voorwerp(naar boven) en het voorwerp heeft zelfs een grotere massa dan mijn arm dan zou je toch verwachten dat mijn arm ook een versnelling naar bemeden krijgt?
als ergens in de ruimte een LOSSE arm een kracht op dat voorwerp zou uitoefenen, tja, dan is eht actie=reactie, en dat betekent dat als de tas omhoog gaat de arm naar beneden zal gaan.

Echter, die arm zit aan mijn schouder vast, en mijn schouder aan nog meer en ten slotte op een of andere wijze aan de aarde. Ja, die aarde zal "naar beneden" gaan als je die tas optilt, maar omdat de aarde ziljoenen malen zwaarder is dan die tas merken we daar niks van.

Hopelijk was dat wat je bedoelde, anders ga je véél duidelijker moeten zijn. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: Wetten van newton

kleine verbetering van hierboven: actie = - reactie.

stel je het volgende voor: Je hebt een stok waar je je voorwerp aan hangt.

Jij pakt de stok, dus: jij oefent een kracht uit op de stok.

de stok tilt je voorwerp op,dus: de stok oefent een kracht uit op het voorwerp.

het voorwerp beweegt niet ten opzichte van de stok, dus: het voorwerp oefent een tegenovergestelde kracht uit op de stok.(evenwicht in krachten)

In jouw geval is de stok je arm en levert je lichaam vanuit de schouder(of elleboog) een kracht op je arm. De kracht vanuit je lichaam werkt op je arm en heeft dus niks te maken met het evenwicht tussen arm en voorwerp.

Berichten: 246

Re: Wetten van newton

OK. Dank jullie wel. het is me nu helemaal duidelijk.

Reageer