Hoe vervormen cellen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Hoe vervormen cellen?

hallo,

ik vroeg me af hoe het komt dat cellen zich kunnen vervormen, hoe het komt dat o.a. spiercellen uitstrekken en samentrekken met behulp van elektrische signalen, en amoeben zich rond hun voedseldeeltje kunnen vormen...

heeft iemand hier een idee van?

alvast bedankt!

sam
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe vervormen cellen?

De gebeurt met actine-vezels en microtubuli.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 49

Re: Hoe vervormen cellen?

bedankt,

maar op Wikipedia staat het zo moeilijk uit gelegd, is er misschien een eenvoudigere uitleg of zal ik nog eens men best moeten doen om het te begrijpen?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Hoe vervormen cellen?

Kan je eventueel aangeven wat je niet zo goed begrijpt aan de uitleg van Wikipedia? Je begrijp vast ook wel dat we niet het hele verhaal opnieuw uit de doeken kunnen doen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoe vervormen cellen?

Misschien kan je hier wat mee.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 49

Re: Hoe vervormen cellen?

ik begrijp het deel van de binding van myosine en actine door calcium, dat is hoe de spier opspant, maar hoe ontspant een spier?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe vervormen cellen?

maar hoe ontspant een spier?
Naar mijn weten is het een cyclisch proces, waarbij het eiwit tropomyosine in rust de bindingsplaatsen voor myosinekopjes op actinefilamenten blokkeert. Door calcium verschuift het tropomyosine waardoor er weer bindingsplekken voor de myosinekopjes vrijkomen --> sacromeer verkort.

Zolang er dus geen calcium-ionen (door een impuls) vrijkomen in de spiervezels zal een spier dus in rust zijn. Het myofibril is dan ontspannen, waarbij er geen contact is tussen de myosine- en actinefilamenten.

De concentratie calcium-ionen neemt toe wanneer genoeg acethylcholine in de synaptische spleet wordt gestort en de eindplaatpotentiaal dusdanig hoog is dat er een actiepotentiaal ontstaat. Door middel van een neuromusculaire synaps zal het actiepotentiaal van een motorisch axon op spiervezels worden overgebracht, en zullen de sacromeren kunnen samentrekken. Niet genoeg acethylcholine betekent dus geen eindpotentiaal --> sacromeren zijn ontspannen totdat eindpotentiaal wel hoog genoeg is.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 49

Re: Hoe vervormen cellen?

oh, nu snap ik het wel :)

mrtn, je link heeft me wel een stuk op weg geholpen.

en bedankt voor al de hulp!

sam
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Reageer