Afschuifspanning in moer bout verbinding?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Afschuifspanning in moer bout verbinding?

Afbeelding

het betreft oefening 2, alles kan ik berekenen behalve weet ik echt niet hoe je nu door een trekspanning in de bout een afschuifspanning kan krijgen tussen bout en moer.. ik vind nergens een kracht die in hetzelfde vlak ligt als men doorsnede en die zo kan dienen als een kracht voor de afschuifspanning, behalve de trekkracht maar die staat er loodrecht op en kan volgens mij dan geen afschuifspanning veroorzaken of ben ik mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

behalve weet ik echt niet hoe je nu door een trekspanning in de bout een afschuifspanning kan krijgen tussen bout en moer..


Dit is toch een geval van een dwarskracht?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

Ben niet zo erg thuis in dit soort vraagstukken, maar volgens mij bedoelen ze de spanning waarmee de schroefdraad van de bout wordt afgeschoven. De hoogte van de moer is niet voor niks gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

Ben niet zo erg thuis in dit soort vraagstukken, maar volgens mij bedoelen ze de spanning waarmee de schroefdraad van de bout wordt afgeschoven. De hoogte van de moer is niet voor niks gegeven.
Zo'n dwarskracht induceert toch een schuifspanning (Jourawski toepassen ofzo)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 17

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

Ben niet zo erg thuis in dit soort vraagstukken, maar volgens mij bedoelen ze de spanning waarmee de schroefdraad van de bout wordt afgeschoven. De hoogte van de moer is niet voor niks gegeven.
heb het nog eens herberedeneerd en nu kom ik juist uit.

ik bereken de omtrek van men kerncirkel

omtrek = 6.466 * pi = 2.031cm

dan * de hoogte 0.68cm kom ik uit 1.3813 cm² (mantelopp)

tau= F/A = 1500/1.3813 = 1.086 KN/cm²

(ik had dit al voordien geprobeerd maar ik had de verkeerde oppervlakte gekozen, ik koos niet de manteloppervlakte maar ik deed de opp van cirkel diameter 8 - opp cirkel diameter 6.466 en dit verschil vermenigvulde ik dan met de hoogte wat uiteraard verkeerd uitkwam..)

bedankt klazon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

tau= F/A = 1500/1.3813 = 1.086 KN/cm²


Dat is de gemiddelde waarde dan toch? De maximale waarde is toch 3/2 keer groter?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 17

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

Dat is de gemiddelde waarde dan toch? De maximale waarde is toch 3/2 keer groter?
tau max is volgens mij groter. (taumax = (4/3)*tau gem) dacht ik

maar in dit geval wordt de gemiddelde waarde verwacht veronderstel ik :s

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Afschuifspanning in moer bout verbinding?

schermafbeelding14.png
schermafbeelding14.png (61.13 KiB) 1139 keer bekeken
En ja, gemiddelde afschuifspanning zal de bedoeling zijn hier vermoed ik; ik wilde je er enkel op wijzen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer