Studeren op latere leeftijd en tips ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Studeren op latere leeftijd en tips ?

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik begonnen met de studie psychologie aan een Rijks Universiteit, nu ben ik niet meer de jongste (eind 30'er) en bemerk dat het studeren mij minder makkelijk afgaat dat ik in eerste instantie gedacht had. De resultaten zijn niet slecht maar ik bemerk dat het mij meer moeite kost om informatie vast te houden en te reproduceren.

Uiteraard kan ik het in zekere zin wel verklaren, leeftijd, tijd en andere rompslomp die mijn aandacht ook vragen maar toch ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die wat algemenere tips hebben en wellicht ervaringen hoe zij hun studie hebben aangepakt.

alvast bedankt

Berichten: 547

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Hee,

Ik wil ws ook weer een opleiding gaan volgen.

Als ik dat zou gaan doen, dan zou ik in ieder geval proberen bewust met tijd om te gaan: in die zin dat er voldoende rust is.

Niet een opleiding bovenaf alle "rompslomp"

Bepaalde dingen laten vallen of minder tijd aan besteden dan voor de opleiding. Afhankelijk wat jezelf ook belangrijk vind.

Afgaan op mijn gevoel. Als je er een gejaagd gevoel van krijgt, lijkt het me niet echt lekker concentreren.

Ik zou het in ieder geval op "rust" gooien, wat dat betekent ligt weer aan je eigen. (en goede voeding)

Ik denk dat ik ook dagdelen zou inplannen voor mezelf, en proberen te zorgen dat ik niet gestoord werd.

En ook voldoende ontspanning; niet alleen maar bezig zijn.

Hoeveel uur besteed je per week aan de studie? En wat zijn je verder bezigheden?

Succes!

Berichten: 110

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Ik ben na zo'n 10 jaar te hebben gewerkt weer gaan studeren. In het begin vond ik het ook best wennen, informatie onthouden en ik merkte dat het mensen van 18,19 die net van de middelbare school kwamen een stuk makkelijker afging. Door veel doen gaat het echter steeds makkelijker.

Er zijn wel wat truukjes om de feiten van de eerste jaren studie makkelijker te onthouden, zoals van de stof een verhaaltje maken, belangrijke punten die voor een tentamen bv van belang zijn associeren met persoonlijke dingen. Ophangen als het ware aan herkenningspunten. En wat mij hielp was de boeken helemaal lezen, van a tot z en er echt de tijd voor nemen en erover nadenken. Maar buiten het moeite hebben met puur informatie opslaan merk ik wel dat enkele jaren meer levenservaring heel nuttig kan zijn bij het aanbrengen van diepgang in de materie en het linken van de stof aan andere dingen in het leven. Dat heb je dan weer als voordeel. Verder sluit ik me aan bij Louise. Creeer er de ruimte voor!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Vertrek ook niet van de gedachtengang dat je direct alle details van buiten moet leren.

Vetrek van een algemene lijn en werk het dan systematisch verder uit:

- 2 kinderen in een bos die een snoephuisje tegenkomen maar dat huisje zal onheil brengen

- De twee kinderen noemen Hans & Grietje

- In dat snoephuisje woont een Heks

- De heks wil hen opeten..

Ik weet dat ik kinderlijke vergelijking maak maar dat doe ik nu eenmaal graag :shock:

Dus:

Eerst het moraal van het verhaal leren en dan pas de kers
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 547

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Die tip spreekt mij wel aan Napoleon Dynamite.

Herken het bij mezelf, was ik me eigenlijk niet zo bewust van.

Heb dat vaak met theoretische boeken; dat ik het heb gelezen en dat het wazig voor me blijft en de details mis.

En dat ik dan zoiets heb van hehe. schiet ook niet op zo.

Te snel willen begrijpen ofzo.

Thx :shock:

Berichten: 18

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Ik ben 26 en dit jaar met Psychologie begonnen. De eerste weken viel het me ook heel zwaar om al die boeken door te lezen, omdat ik ook al lange tijd niet meer heb gelezen. Ik had ook sterk het idee dat het die 18-jarigen wel beter zou afgaan, maar daar begin ik toch steeds meer aan te twijfelen nu ik informatie al steeds sneller op begin te pikken. Je moet je ook bedenken dat zij het afgelopen jaar examen hebben moeten doen en voor Engels en Nederlands veel hebben moeten lezen. Ze hebben zijn er dus al enigszins aan gewend geraakt. Wat voor hen straks moeilijk wordt is omgaan met de vrijheid die ze ineens krijgen.

Wat me eigenlijk meer zorgen baart is de zaak financieel te regelen. Mijn recht op stufi heb ik al opgebrast aan een andere opleiding, die het dus duidelijk niet was voor mij. Nu moet ik lenen en ik wil mijn schuld toch niet te veel de spuigaten uit laten komen. Ik moet dus zo veel mogelijk werken en tegelijkertijd ook proberen alles in 1 keer te halen. Dat veroorzaakt bij mij ook wel de nodige stress die ik eigenlijk niet kan gebruiken. Ik probeer er dan ook maar zo min mogelijk over na te denken.

Tips kan ik helaas niet geven. Ik ben zelf op het moment ook maar wat aan aan het tobben. Volgende week tentamens, dan krijg ik mijn eerste terugkoppeling. Ik lijk het allemaal wel te snappen, maar het is verdomd veel stampwerk aangezien ik al jaren niet meer gestudeerd heb.

Berichten: 10

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Problemen die mensen kunnen tegenkomen als zij op latere leeftijd gaan studeren m.b.t. het leren worden vooral veroorzaakt door de verandering in het geheugen en het leren.

Er worden 2 typen intelligentie onderscheiden,

vloeiende intelligentie, het kunnen ondekken van verbanden in informatie(piek 20-25 jaar)

gekristalliseerde intelligentie, komt voort uit kennis(tot +-50 jaar)

Vloeiende intelligentie neemt af naar mate men ouder wordt. Hierdoor is het voor mensen die later beginnen met studeren moeilijker. Dat komt doordat ze de stof wel tot zich kunnen nemen maar de verbanden tussen de verschillende componomenten van de stof minder goed kunnen ontwaren waardoor het moeilijker is om deze op te slaan.

Tips die ik oudere studerenden (en eigenlijk alle studenten wel) kan geven is om de OSLORO methode te gebruiken.

Overzie, vooral voor de oudere studenten, maak een schematisch overzicht van de relaties en verbanden,

Stel vragen, bijvoorbeeld: waarom hebben oudere mensen meer moeite met informatie opnemen dan jonge mensen

Lees

Overdenk

Reciteer

Overhoor

Suc6 allemaal!!!

Berichten: 136

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Hoi sonning,

Het is voor mij al weer lang geleden. In 1987 ben ik begonnen met een deeltijdstudie psychologie aan de RUL, was toen 31 jaar en had in het begin vooral moeite met uitvinden wat wèl en wat geen relevante informatie was om tentamens te kunnen halen. Ik nam het zekere voor het onzekere, studeerde me werkelijk helemaal een slag in het rond en haalde veel te hoge cijfers. (Juist ook uit angst dat ik al wat ouder was en niet meer zo vlot informatie op zou kunnen nemen.)

Door kontakten met de voltijdstudenten (10 jaar jonger en net van de middelbare school) ontdekte ik dat het best loont (alvorens weer zo'n dik boek binnenste buiten te keren) van te voren te inventariseren wat op de tentamens zoal gevraagd zal worden. Er circuleren in het zwarte en grijze circuit vaak papers met oude tentamenopgaven en die geven best wel richting aan wat pèrsé wèl bestudeerd moet en wat ècht niet bestudeerd hoeft te worden.

Vooral veel plezier!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Ik vraag mij eigenlijk ook een beetje af hoe het zit met het sociale aspect. Wanneer je op latere leeftijd terug gaat studeren, kom je immers terecht in een andere leefwereld, tussen mensen die nog aan het volwassenworden zijn, die net uit de middelbare school komen. Hoe zit dat dan tijdens bv. de lunchpauze? Ga je alleen aan een tafeltje zitten, of lukt het contact te krijgen met de medestudenten?
Alles is relatief...

Berichten: 136

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

Toen ik begon, was er een grote groep deeltijdstudenten in allerlei leeftijden. De college's waren veelal 's-avonds en de werkgroepen zoveel mogelijk met ouderen. Later liep dit wat door elkaar en was het geen probleem omdat de ouderejaars studenten toch vaak al behoorlijk volwassen geworden zijn.

Door mijn leeftijd kon ik later ook met veel gemak als studentassistent les geven aan eerste- en tweedejaars. Zij zagen me dan in eerste instantie vaak aan voor een afgestudeerde docent. :wink:

In grote lijnen heb ik de leeftijdsverschillen eerder als verrijkend dan als een probleem ervaren.

Berichten: 93

Re: Studeren op latere leeftijd en tips ?

[quote="maxgrip"]Problemen die mensen kunnen tegenkomen als zij op latere leeftijd gaan studeren m.b.t. het leren worden vooral veroorzaakt door de verandering in het geheugen en het leren.

Er worden 2 typen intelligentie onderscheiden,

vloeiende intelligentie, het kunnen ondekken van verbanden in informatie(piek 20-25 jaar)

gekristalliseerde intelligentie, komt voort uit kennis(tot +-50 jaar)

Vloeiende intelligentie neemt af naar mate men ouder wordt. Hierdoor is het voor mensen die later beginnen met studeren moeilijker. Dat komt doordat ze de stof wel tot zich kunnen nemen maar de verbanden tussen de verschillende componomenten van de stof minder goed kunnen ontwaren waardoor het moeilijker is om deze op te slaan.

Ik leer juist steeds makkelijker naarmate ik ouder wordt. Zaken die vroeger abacadabra waren interpreteer ik nu veel makkelijker, ook nieuwe dingen leer ik veel makkelijker.... Hoe kan dat dan ( ben 37 ) ?
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Reageer