Tweemaal integreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Tweemaal integreren

Men heeft:
\(-\frac{\dot{q} R}{2k}= \frac{dT}{dr} \mid_{r=R}\)
Men bekomt (eerste maal):
\(r \frac{dT}{dr}= - \frac{\dot q r^2}{2k}+C_1\)
Daar moet toch een 4 en geen 2 in de noemer staan, in de eerste regel na 'tweemaal integreren levert'?
schermafbeelding13.png
schermafbeelding13.png (99.22 KiB) 190 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tweemaal integreren

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Tweemaal integreren

Ik vermoed, maar het was fijn geweest als de context explicieter vermeldt was, dat het hier gaat om een cilinder met hoogte L en straal R waarbinnen warmte gegenereerd wordt. Ik ga er ook vanuit dat het hier om steady-state gaat. Hiervoor kan je de volgende formule vinden:
\(\frac{1}{r} \frac{\partial}{\partial r} \left( r \frac{\partial T}{\partial r}\right) + \frac{\dot{e}_{gen}}{k} = 0\)
(zie bijvoorbeeld hier, formule 2-27)

Als je hiermee verder rekent dan krijg je het antwoord wat je zoekt.

Ik heb het idee dat je op de een of andere manier denkt dat de tweede formule die je geeft door integratie volgt uit de eerste formule die je geeft. Dat is niet zo. Mocht je iets anders bedoelen dan hoor ik het wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tweemaal integreren

Het is exact wat u zegt; en dat verklaart meteen waarom ik er niet uit geraakte. Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tweemaal integreren

Neen, toch niet: ik blijf bij hetzelfde probleem (even proberen verduidelijken):
vraag.png
vraag.png (99.23 KiB) 195 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.068

Re: Tweemaal integreren

\(\left. \frac{dT}{dr}\right|_{r=R}\)
is een constante (geen functie!). Je kan integreren wat je wilt maar het zal dan nooit de functie
\(T( r )\)
worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Tweemaal integreren

Okay, daar zat ik ook al mee, maar waar volgen die twee onderste vergelijkingen dan wél uit?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.068

Re: Tweemaal integreren

Ik zie niet in hoe die vergelijkingen volgen uit de randvoorwaardes. Ik verwacht dan ook dat je een continuiteitsvergelijking moet opstellen zoals in het eerder gelinkte document te zien is (bladzijde 21 t/m 23).

Reageer