Springen naar inhoud

- - - - -

Koemelk verhoogt mogelijk kans op prostaatkanker

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2012 - 20:06

Grote hoeveelheden koemelk tijdens de adolescentie zouden tot een verhoogd risico kunnen leiden op het krijgen van prostaatkanker, zo publiceert een onderzoeksteam uit IJsland in de American Journal of Epidemiology.

De studie werd geleid door Johanna E. Torfadottir van de Universiteit van IJsland.†Haar onderzoeksteam volgde de afgelopen jaren 8.894 mannen, die werden geboren tussen 1907 en 1935.†Deze mannen kwamen uit verschillende gebieden van IJsland, waar regelmatige†consumptie van melk†plaats vond op basis van beschikbaarheid in de omgeving.†De deelnemers werden gedurende 24 jaar gevolgd.

Resultaten

Uit de resultaten bleek dat van deze 8.894 mannen er 1.123 prostaatkanker hebben ontwikkeld, waarvan 371 zich in een vergevorderd stadium bevonden (stadium 3 of hoger). Dit vind ik persoonlijk wat vreemd, want als deze mannen zo goed gevolgd werden, hoe kan het dan dat de kanker zich zo ver kan vorderen zonder dat medici op tijd hebben ingegrepen? Dat even ter zijde latend zijn de overige resultaten als volgt:

* Mannen die deelnamen aan het onderzoek en in de hoofdstad woonde, dronken minder melk omdat het schaarser was. De mannen die hier verbleven hadden 29% minder kans om prostaatkanker te krijgen.

* Mannen die werden geboren voor 1920 en op het platteland woonde, dronken veel meer melk aangezien het daar een stuk minder schaars was. De mannen die hier verbleven hadden 64% meer kans dan de mannen in de hoofdstad om prostaatkanker te krijgen.

De onderzoekers geven aan dat dit niet betekent dat tienerjongens maar in beperkte maten melk moeten drinken. Andere onderzoeken willen wel degelijk een link leggen tussen (koe)melk en het krijgen van kanker. Zo komen onderzoekers D. Margel en N.E. Fleshner van de University of Toronto met onderzoeksresultaten dat het oraal binnen krijgen van oestrogeen (wat in koemelk is aangetroffen) kan leiden tot een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. Zie hier meer informatie: Bijlage  BMJ_Open_2011_Margel_.pdf   260,57K   58 maal gedownload

Men vermoedt dat het Westerse dieet, vol van zuivelproducten en dus ook melk, een verband weergeeft met het hoge risico voor het krijgen van prostaatkanker. Toch bevat melk vele goede eigenschappen, waardoor men mogelijk de voordelen tegenover de nadelen zal moeten gaan afwegen.

Als verder commentaar op dit onderzoek vraag ik mij af wat de onderzoekers onder 'grote hoeveelheden' melk verstaan. Is dat drie keer een glas van 200mL, een literpak...per dag?

Bron: MedicalXPress
Publicatie: Milk Intake in Early Life and Risk of Advanced Prostate Cancer, accepted July 26, 2011.

Geplaatste afbeelding
(Bron)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2012 - 21:44

Dit vind ik persoonlijk wat vreemd, want als deze mannen zo goed gevolgd werden, hoe kan het dan dat de kanker zich zo ver kan vorderen zonder dat medici op tijd hebben ingegrepen?

Het is een retrospectief onderzoek dus ťcht gevolgd werden ze niet. De afgelopen jaren werd een aantal mannen opgeroepen en onderzocht die in desbetreffende periode geboren waren. Toen zagen ze bij een aanzienlijk deel prostaatkanker.

Dat is mijn kanttekening bij dit onderzoek ook; van de mannen boven de 80 jaar heeft ongeveer 80% prostaatkanker in welk stadium dan ook. Het verbaast mij dan niet dat de groep die geboren is vůůr 1920 een hogere prevalentie prostaatkanker heeft.

Ik vraag me trouwens ook af wat zij verstaan onder 'grote hoeveelheden'.

Wat ik me helemaal afvraag is wie op het idee komt een onderzoek te beginnen met de hypothese: 'Melk verhoogt het risico op prostaatkanker'. Riekt een klein beetje naar: 'Hť Piet, zie je dat, in dat cohort komt prostaatkanker vaker voor, laten we kijken welke onafhankelijke variabele we significant kunnen krijgen' 'Alcohol...niet significant' 'Brood...niet significant' 'Vleesconsumptie...niet significant' Melk...SIGNIFICANT!!!' :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2012 - 22:17

Riekt een klein beetje naar: 'Hť Piet, zie je dat, in dat cohort komt prostaatkanker vaker voor, laten we kijken welke onafhankelijke variabele we significant kunnen krijgen' 'Alcohol...niet significant' 'Brood...niet significant' 'Vleesconsumptie...niet significant' Melk...SIGNIFICANT!!!'

Ja, dat ergert mij ook wel eens als ik van die artikelen lees...maarja, wetenschap begint vaak wel bij een veronderstelling.

Wat ik bij nader inzien ook storend vind is dat ze het volg-experiment enkel onder IJslanders hebben gehouden. Die populatie is al niet groot en als via de genen er een verhoogd risico op deze vorm van kanker is dan is de kans dat IJslanders prostaatkanker krijgen natuurlijk vele malen groter dan als je kijkt naar bijvoorbeeld Nederlanders.

De volgende definitie van hereditair (erfelijk) prostaatcarcinoom (HPC) is vastgesteld:

- 3 of meer eerstegraadsfamilieleden met prostaatkanker , of
- prostaatkanker in elk van 3 generaties van de paternale (vaders kant) of maternale (Moeders kant) lijn, of
- 2 of meer eerste-of tweedegraadsfamilieleden met prostaatkanker die 55 jaar of jonger waren toen de diagnose werd gesteld.

Bron.

Volgens deze statistieken werden er tussen 1907 en 1935 14.872 kinderen geboren in IJsland. Als we er even van uitgaan dat de ratio jongen-meisje 50% is, zijn er in die periode dus 7.436 jongens geboren, waarvan een deel ook nog eens vroegtijdig in de kinderjaren zal zijn gestorven. Feit is wel dat de onderzoekers 8.894 mannen hebben gevolgd, dus de ratio zal wel niet helemaal gelden.

Maar als je nagaat hoe groot de kans op familiebanden is t.o.v. bijvoorbeeld Nederland waarbij dezelfde ratio en tijd 5.260.236 kinderen zijn geboren, dat zijn dan 2.630.118 jongens....ja, vind je het gek dat het percentage mannen met prostaatkanker dan wellicht zo hoog is daar in IJsland.
Natuurlijk hebben ze naar verschillen tussen stad- en platteland gekeken, maar hoe ze dat definiŽren heb ik zo langzamerhand ook m'n twijfels over...:)

Eigenlijk is het gewoon een flut onderzoek... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2012 - 01:46

...maarja, wetenschap begint vaak wel bij een veronderstelling. ...

Inderdaad, eerst een veronderstelling, een theorie (in de vorm van 'er is een theorie die voorspelt dat melk een prostaatcarcinoom kan veroorzaken').
En pas daarna deze hypothese gaan testen dmv. wetenschappelijk onderzoek. Als dit onderzoek de bovenstaande hypothese niet ondersteunt, dan is de hypothese te verwerpen.
Het is niet toegestaan om eerst onderzoek uit te voeren en pas daarna een hypothese te creŽren (op basis van de verkregen resultaten).

... In 2002–2006, a subgroup of 2,268 participants reported their milk intake in early, mid-, and current life. ...

Retrospectief bevragen van melkinname is ook altijd risky: hoe goed is de herinnering van deze mannen over hoeveel melk ze dronken bv. 20 jaar geleden?

Het gebeurt ook wel vaak dat een studie zich concentreert op 1 land. Praktisch bekeken is dat een stuk makkelijker. Het is dan idd. wel zo dat de resultaten, in het beste geval, enkel representatief kunnen zijn voor dat ene land.

Het zou ook nuttig zijn om te weten voor welke andere factoren er gecontroleerd werd in de studie. Maw. welke factoren werden constant gehouden over die verschillende mannen, zodat ze de eindresultaten niet konden beÔnvloeden. Misschien kenden deze mannen met een verhoogde kans op prostaatcarcinoom ook een verhoogde inname van bv. ťťn of andere vleessoort (cfr. ook postje van Anusthesist).

Of het een flutonderzoek is, is niet zomaar te zeggen, denk ik.
We weten niet zeker, uit een beperkte abstract, of de hypothese inderdaad achteraf is opgesteld en niet vooraf (al is dit vaak ook niet zomaar uit te maken uit een gans artikel). Er zitten sowieso zeker meerdere tekortkomingen in. Maar dit is meestal eigen aan studies. Het is echter vooral afhankelijk van in hoeverre deze onderzoeksresultaten gerepliceerd (herhaald) kunnen worden door andere onderzoekers. Onderzoeken die dan bv. de tekortkomingen van deze studie opvangen (maar dan wel andere tekorten zullen hebben) zijn hierbij waardevol.
Verder doorstond het artikel de peerreview, dus dat zegt al iets (maar zeker niet alles, natuurlijk...)

Niet dat ik ook echt geloof in een causale relatie melkinname - prostaatCa, maar dat doet er natuurlijk niet zo sterk toe. :)

Dido

Veranderd door Dido, 03 januari 2012 - 01:57

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures