Instant freeze

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Instant freeze

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over het fenomeen Instant Freeze, voor wie dit niet kent, dit is een fenomeen waarbij je een vloeistof met als hoofdsbestandsdeel water

onder nul graden celcius laat komen en wanneer deze vloeistof het 0 punt heeft bereikt er doormiddel van een klap op te geven totaal laat bevriezen. Dit is ons al gelukt, maar

je kan natuurlijk geen verslag schrijven zonder de 'wetenschappelijke' achtergrondinformatie hiervan.

Wat wij hebben ondervonden is dat dit 'trucje' niet goed werkt met demi-water, wat wel de gedachte was, omdat dit bijna puur water is. Wat nu wel gek is naar onze mening

is dat bijvoorbeeld bier dit fenomeen wel goed laat zien en water niet, we hebben nu ook water met koolzuur geprobeert om te vergelijken met het bier, dit lukte gedeeltelijk, hierna hebben we ook nog 5 volumeprocent ethanol toegevoegd aan dit mineraalwater om het helemaal op bier te laten lijken dit ging ook al veel beter.

we dachten eerst dat co2 het vriezen tegen zou gaan dit was niet zo vertelde de Classical Nucleation Theory ons,

maar wat we wel raar vinden is dat koolzuurhoudend mineraalwater met alcohol beter de instant freeze laat zien dan gewoon koolzuurhoudend mineraalwater,

iemand enig idee hoe dit komt?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Instant freeze

je kan natuurlijk geen verslag schrijven zonder de 'wetenschappelijke' achtergrondinformatie hiervan.
over deze onderkoeling zijn nog volop onderzoeken gaande, en de mechanismen worden nog niet goed begrepen.
Wat wij hebben ondervonden is dat dit 'trucje' niet goed werkt met demi-water, wat wel de gedachte was, omdat dit bijna puur water is. Wat nu wel gek is naar onze mening
wat bedoel je met "werkt niet goed"?

bevriest het gewoon bij 0°C of krijg je het ook onderkoeld niet aan de gang?
maar wat we wel raar vinden is dat koolzuurhoudend mineraalwater met alcohol beter de instant freeze laat zien dan gewoon koolzuurhoudend mineraalwater,
wat bedoel je met "beter" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Instant freeze

Jan van de Velde schreef:over deze onderkoeling zijn nog volop onderzoeken gaande, en de mechanismen worden nog niet goed begrepen.

wat bedoel je met "werkt niet goed"?

bevriest het gewoon bij 0°C of krijg je het ook onderkoeld niet aan de gang?

wat bedoel je met "beter" ?
met beter bedoel ik dat deze in veel meer gevallen van proberen werkt, en ook een duidelijkere bevriezing laat zien dan mineraalwater zonder koolzuur, wat naar mijn mening vreemd is. alleen kan het wel vreemd zijn, maar ik heb er een verklaring voor nodig die ik zelf niet kan vinden, zal dus ergens naar mijn mening aan de alcohol moeten liggen,

enig idee?

Reageer