Springen naar inhoud

Waarom is een elektrische geleider rond?

• Log in om te kunnen reageren

Gld

Gld

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2012 - 18:19

Hoi

Weet er iemand het het antwoord op bovenstaande vraag. Je zou er mij alvast een plezier mee doen.

Grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2012 - 18:24

Wie beweert er dat die rond moet zijn??
Enige voorwaarde is dat hij van elektrisch geleidend materiaal moet wezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 03 januari 2012 - 18:54

Normaal gesproken zijn allerlei vormen mogelijk, maar bij hoge spanningen en/of hoge frequenties kan de vorm wel uitmaken.

Gld

Gld

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2012 - 19:09

Normaal gesproken zijn allerlei vormen mogelijk, maar bij hoge spanningen en/of hoge frequenties kan de vorm wel uitmaken.

Ah oke, dan is het antwoord simpeler dan ik dacht.
Bedankt voor de reactie.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 januari 2012 - 20:41

In welk hoofdstuk kom je de vraag tegen. Gaat het toevallig over statische elektriciteit, zoals bij de metalen bol van een Vandegraaffgenerator?

Martin59

Martin59

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 18:06

Hoi

Weet er iemand het het antwoord op bovenstaande vraag. Je zou er mij alvast een plezier mee doen.

Grtz

Geen specifieke reden, anders dan dat een ronde draad makkelijker is te produceren, makkelijker is te isoleren, makkelijker is te instaleren en makkelijker is te bevestigen.

Bij hogere frequenties speelt het Skin-effect een rol, maar in hoeverre de vorm daar invloed op heeft, dat weet ik niet.

Skin_effect

Er zijn best wel geleiders met een niet-ronde vorm. Rails bijvoorbeeld in een schakelkast, of zeer dikke kabels met een soort taartvormige doorsnede (om de ruimte in de islolatie zo goed mogelijk te vullen)Voorbeeld

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:21

of zeer dikke kabels met een soort taartvormige doorsnede

Dat noemen ze sectoraders.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2012 - 20:00

Bij hogere frequenties zijn er veel vormen, omdat de vorm daar belangrijk is om te weten hoe de golf (elektriciteit) zich zal gedragen. Men spreekt dan van golfgeleiders. Denk dan bijvoorbeeld aan de coax-kabel, waarbij de binnenkant rond is, maar de buitenkant niet. Een ander voorbeeld is de stripline.

Maar meestal worden gewoon ronde gebruikt, omdat die eenvoudig te maken zijn, en dus veruit het goedkoopst zijn. En voor lage frequenties maakt de vorm van de geleider toch niet uit.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Martin59

Martin59

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 21:15

Bij hogere frequenties zijn er veel vormen, omdat de vorm daar belangrijk is om te weten hoe de golf (elektriciteit) zich zal gedragen. Men spreekt dan van Bericht bekijken

Dat noemen ze sectoraders.

Okay, die naam kende ik nog niet. Ik zal het proberen te onthouden ...

Veranderd door Martin59, 04 januari 2012 - 21:16

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2012 - 21:49

Golfgeleiders (eigenlijk golfpijpen) kan je niet vergelijken met gewone kabels, omdat deze slechts bij ťťn specifieke frequentie werken. Dit komt omdat op een 1/4 golflengte de impedantie (nagenoeg) oneindig hoog is, zodat de zijkanten van een rechthoekige pijp zich als een bruikbare geleider gaat gedragen.

Maar nu veralgemeen je de rechthoekige golfpijp tot alle golfgeleiders. We wijken nu wat af van de oorspronkelijke vraag, maar ik heb echt gezien dat de stripline, de coax-kabel (en ook de vierkante, ronde en dus ook rechthoekige golfgeleider) allemaal verschillende soorten golfgeleiders waren. Maar daarom zijn niet alle golfgeleiders (=waveguides) golfpijpen (=hollow waveguides).

en gigantisch groot is relatief, hť. Ook Wifi en de processor in je computer werken op die frequenties. ;)

En met alle respect, maar de buitenkant van een coaxkabel (feitelijk de afscherming) is ook gewoon rond.

Valid point :) Rond maar hol.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures