Matlab commando

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Matlab commando

Goedendag,

iemand die weet op welke manier ik de M=1.3 circel kan laten verschijnen in een nyquist dirgam dmv. Matlab ?

De eenheids M circels kan je mbv. commando "grid" laten verschijnen, maar ik wil de relatieve stabiliteit onderzoeken van een systeem adhv. het nyquistdiagram. Op het net vindt ik nergens echte specifieke info, de hulp functie van Matlab brengt me ook niet echt verder.

alvast bedankt voor uw hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Matlab commando

Ik weet niet of dat kan, tenzij je expliciet misschien de punten op die cirkel kan uitrekenen en ze zelf erover plot.

Kan je niks met de data cursor? Gewoon met je muis op een punt klikken en daar de coördinaten aflezen?

Uiteindelijk moet je toch gewoon weten hoe ver de grafiek van (-1,0) verwijderd is?

Of kijk eens naar het Nichols diagram.

Berichten: 5

Re: Matlab commando

1ste optie : is teveel werk, dan kan ik evengoed zelf alles analytisch beginnen uitrekenen

2de opite: met de data cursor kan ik de coordinaten aflezen en zo rekenen hoeveer ik nog kan gaan tot de stabiliteitsgrens, dat moet wel lukken

3de optie: het Nichols diagram heb ik nog nooit gebruikt, surplus is het de bedoeling dat de opdracht wordt uitgevoerd enkel op basis van het nyquist diagram dus...

Verder mss. nog een vraagje: als je een regelkring ontwerpt in simulink, op welke manier (welke blokfunctie's) kan ik daar dan het nyquist diagram van bekomen. Anders moet ik de gesloten kring tf H(s) bepalen en dan mbv. nyquist(H(jw)) het diagram van bekomen. Maar weerom: rekenwerk waarvan ik denk/dacht dat Matlab dit automatisch kan.

grtz

Reageer