Springen naar inhoud

Moment van een kracht

• Log in om te kunnen reageren

Ohm

Ohm

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 12:05

De vraag is: bereken het moment van de kracht F = 600N t.o.v. punt 0 (staat niet op de tekening, is het beginpunt linksonder)

Ik heb me gebaseerd op dit topic. De oefening ongeveer middenin de eerste pagina is hetzelfde, alleen de kracht is anders gericht.

klik

Het probleem is dat ik niet goed snap wanneer het plus of min moet zijn. Ik weet wel dat uw kracht met de klok mee draait dat het negatief is, en andersom positief. Maar vanaf welk punt moet je het bekijken?

Fx = F.cos(x) = 600.cos(45) = 424.26N
Fy = F.sin(x) = 600.sin(45) = 424.26N

MoF = x.Fy - y.Fx
= +- 2 . 424,2626 +- 5 . 424,26
= ...

Geplaatste afbeelding

Ook ben ik weer eens aan het twijfelen met het antwoord in mijn handboek. Het antwoord daar is 2100Nm (wat dus 5 . 424,26 is naar mijn vermoeden, wat dus niet kan?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2012 - 14:53

dat handboekantwoord is inderdaad niet in orde.

alternatief blauw:
je verschuift F over zijn werklijn totdat hij in het verlengde van de verticale werkelijke arm aangrijpt, en berekent de component loodrecht op die arm
kracht 424,26 N, arm 7 m

alternatief rood:
je verschuift F over zijn werklijn totdat een virtuele arm loodrecht op die werklijn door het draaipunt gaat,
F blijft 600 N, arm moet even berekend worden, (4,95 m)

momentohm.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ohm

Ohm

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:05

Die image hou ik bij als naslagwerk. Die voorstelling verklaart een hele hoop. ;)

Mijn manier was ook goed geweest (alleen moest die 5 een + worden)

Ik ga ineens een nieuwe vraag posten want ik twijfel weer een beetje. :)

Vraag is: Bereken het moment van de kracht F = 200N t.o.v. de center van de bout.

Even simplistisch getekend (welke software gebruiken jullie eigenlijk om zo'n tekeningen te maken?)

Geplaatste afbeelding

Rechtstreekse afstand van center tot de kracht: LaTeX = 241.87

Dan de kracht ontbinden zodat er 1 kracht loodrecht op die 'afstand' staat.

Geplaatste afbeelding

Die 7.21 is van LaTeX

Fy = F . sin(67.88) = 200.sin(67.88) = 185.28N

Dan is het moment: -185.28 * 0,24187 = -44.81Nm

Is dit correct?

Ohm

Ohm

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:28

Waar ik dus aan twijfel is of ik Fx zomaar mag wegdenken omdat die niet loodrecht op de werklijn staat.

Ook nog een vraagje over die 1e oefening. Moet dat moment niet negatief zijn?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5004 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2012 - 20:45

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk.
Ontbind die kracht van 200 N eerst eens in een vertikale component en in een horizontale component.
De vertikale component wijst vertikaal naar beneden en is gelijk aan 200 .cos(15)
De horizontale component wijst horizontaal naar links en is gelijk aan 200 . sin(15)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2012 - 21:21

Even simplistisch getekend (welke software gebruiken jullie eigenlijk om zo'n tekeningen te maken?)

gewoon paintdotnet, met een zelfgefabriekt ruitjesachtergrondje. Jouw software lijkt me hier trouwens veel mooier voor, omdat je precies met hoeken kunt werken zo te zien (vectorafbeeldingen??)

Is dit correct?

aanpak is correct, je hebt alleen ergens onderweg je rekenmachine verkeerd afgelezen, de hoek is niet 7,21 maar 7,12.

Jij neemt hier een derde optie: kies een handige arm (in dit geval rechtstreeks van draaipunt naar aangrijpingspunt kracht) en berekent de krachtcomponent loodrecht op die arm.
hadden we in die eerste oefening k kunnen doen, maar daar rekenden die andere opties een stuk vlotter en fijner.
momentohm2.png
Wat je ook doet, natuurkundige arm en kracht(component) die je in je berekening stopt moeten loodrecht op elkaar staan op n of andere wijze.

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk.

nee, dat doet hij niet. Die "natuurkundige arm" is niet die 240 mm die rechtstreeks naar het draaipunt gaat, dus de hoek is geen 15. Kijk maar eens goed in zijn tekening
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5004 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2012 - 21:46

Beste Ohm, is deze afbeelding correct?
scan0001.jpg

Ohm

Ohm

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 21:55

gewoon paintdotnet, met een zelfgefabriekt ruitjesachtergrondje. Jouw software lijkt me hier trouwens veel mooier voor, omdat je precies met hoeken kunt werken zo te zien (vectorafbeeldingen??)

Ik gebruik Autocad voor mijn tekeningen.

Enkel die 7.21 is verkeerd. Dat wat erachter komt in de oefening is juist, dus het eindantwoord is ook correct.
Is dit dan ook correct, want mijn handboek doet weer moeilijk ;) Die zegt dat het -24Nm moet zijn...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5004 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2012 - 22:06

Het juiste antwoord is -44,81 Nm = -4481,15 Ncm
Je berekening klopt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2012 - 23:11

Ik gebruik Autocad voor mijn tekeningen.

wat was trouwens de reden dat je vroeg wat ik gebruikte? Autocad kan voor dit soort doeleinden alles wat paintdotnet kan, en bovendien netter, preciezer, en, als je er de weg in weet, vlotter ook.

Ohm

Ohm

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 10:35

wat was trouwens de reden dat je vroeg wat ik gebruikte? Autocad kan voor dit soort doeleinden alles wat paintdotnet kan, en bovendien netter, preciezer, en, als je er de weg in weet, vlotter ook.

Vroeger gebruikte ik een freeware programmatje voor elektrische en mechanische tekeningen te maken. Ik dacht dat dit het was.

Veranderd door Ohm, 05 januari 2012 - 10:39

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures