Split en splitlessinjectie bij gaschromotografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Split en splitlessinjectie bij gaschromotografie

geachte lezer

Bij het verder werken aan mijn geintegreerde proef heb ik enkele informatie opgezocht over split en splitless injectie.

Ik weet dat bij splitless injectie de spui na enige tijd openzet maar waarom doet men dit eigenlijk en wat is het nut van deze ingreep?

Ook heb ik de vraag waarom een splitless injectie geen gemakkelijke techniek is om toe te passen .

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Split en splitlessinjectie bij gaschromotografie

Bij split injection heb je een hoge flow rate van je draaggas. Dit zorgt ervoor dat (al) je componenten snel verdampen en mengen met het draaggas.

Bij split injectie is je flow noodzakelijkerwijs gelijk aan de snelheid waarmee het draaggas door de kolom moet - laag dus. Daardoor duurt het langer voordat de componenten verdampt zijn. Bovendien geldt: Hoe zwaarder de componenten (i.e. een hoger kookpunt) hoe langer voordat ze zijn verdampt en op de kolom zitten. De allerzwaarste componenten zullen op deze manier helemaal niet op de kolom terechtkomen maar in de liner achterblijven, waardoor ze de liner kunnen vervuilen en/of volgende meting kunnen verstoren. In feite wordt na enige tijd de split opengezet om deze componenten uit de liner te spoelen.

Zet je echter de split te vroeg open, dan zal een deel van de componenten die je wel kunt/wilt meten ook afgeblazen worden. Slechts een deel van de stof zal daardoor op de kolom komen, en de relatieve gevoeligheid voor deze componenten zal daardoor naar beneden gaan.

Het is dus zaak om de optimale purge time te vinden. Daardoor is splitless is niet zo gemakkelijk als split, omdat je wat meer moet optimaliseren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer