[Materiaalkunde] Bulkmodulus van een vloeistof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 416

[Materiaalkunde] Bulkmodulus van een vloeistof

Ik heb een vraagje over vloeistoffen, nl de bulkmodules. Ik weet dat de bulkmodules een maat is voor de weerstand (in dit geval voor vloeistoffen) om iets te comprimeren.

Ik weet dat gassen een lage bulkmodules hebben en daardoor gemakkelijk zijn te comprimeren. Bij vloeistoffen daarentegen is de bulkmodules veel groter, deze zijn daarom moeilijk te comprimeren, hetzelfde in meerdere mate geldt voor de vaste stoffen.

Toch is een vloeistof comprimeerbaar, immers als de druk extreem hoog wordt.

Bijv. van water, als ik een druk van 100 bar op water zet in een afgesloten cilinder met beweegbare zuiger, dan zal het water voor ongeveer 0,47% gecomprimeerd zijn. Dus als die cilinder helemaal is gevuld met water zonder lucht en andere gassen, dus zuiver water en die cilinder is 1,000 meter lang, dus 1000mm dan zal de hoogte van het water 4,7mm korter zijn dan bij een normale druk. De zuiger is in dit geval 4,7mm ingedrukt. Ervan uitgaan dat de cilinder zelf van een materiaal is die niet samendrukbaar is en elke druk aankan.

Als ik de druk opvoer tot 1.000bar, dan is het water voor 4,7% samengedrukt, dus is het vloeistofpijl 47mm lager.

Nu vraag ik mij af als ik de druk nu opvoer tot 10.000bar, wordt dan het water voor bijna de helft samengedrukt? Of zijn er dan weer andere dingen die het verder samendrukken bemoeilijken, zoals verandering van de bulkmodules, of dat het water in de vaste fase over gaat?

Neemt bij verder comprimeren de bulkmodules dan toe? Zo ja, in welke mate neemt de bulkmodules toe? En is dat lineair of exponentieel?

Het gaat in alle gevallen om water met een temperatuur van 20*C.

Berichten: 375

Re: [Materiaalkunde] Bulkmodulus van een vloeistof

normaal neemt de bulkmodulus niet toe(zover ik weet) en bij hoge drukken, lees deze topic http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ht=watervraagje

Berichten: 416

Re: [Materiaalkunde] Bulkmodulus van een vloeistof

normaal neemt de bulkmodulus niet toe(zover ik weet) en bij hoge drukken, lees deze topic http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ht=watervraagje


Bedankt.

Reageer