Springen naar inhoud

Endotherme reactie bij verhoging van temperatuur

• Log in om te kunnen reageren

N94

N94

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:17

'De evenwichtsconstante is wel afhankelijk van de temperatuur. Je kunt de evenwichtsconstante dus niet gebruiken om te voorspellen hoe een evenwicht op temperatuursveranderingen reageert. Als je de temperatuur verhoogt, voer je energie toe. De endotherme reactie verloopt dan beter en werkt het toevoeren van energie dus tegen. Deze reactie is dan tijdelijk in het voordeel.'

Dit hierboven staat in mijn boek, ik snap alles behalve het dikgedrukte?! Iemand die daar een uitleg op heeft?

Veranderd door N94, 04 januari 2012 - 19:18

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:43

Dat boek bedoelt daarmee: het principe van Le Chatelier:

http://nl.wikipedia....n_Le_Ch√Ętelier

http://en.wikipedia....ier's_principle
Hydrogen economy is a Hype.

N94

N94

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 17:55

Aha bedankt! Dat begrip staat zo niet in mijn boek genoemd, maar wel 'Een verstoring van een evenwicht betekent dat de heen- en teruggaande reactie niet meer met dezelfde snelheid verlopen. …en van deze reacties is ten opzichte van de ander tijdelijk in het voordeel. In het algemeen geldt dat die reactie dan in het voordeel is, die de aangebrachte verstoring tegenwerkt'. That's it? En dat is dus hier ook weer het geval, zodat.. de veranderingen v.d. evenwichtsconstante wordt tegen gegaan?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 januari 2012 - 20:29

Het is me niet duidelijk wat nu je vraag is.

Stel de volgende evenwichtsreactie: A + B + Warmte <==> C

Reactie van Links naar Rechts is endotherm.

Algemeen geldt nu dat als je meer toevoert van wat Links van de pijl staat, de reactie van Links naar Rechts beter gaat en het evenwicht dus meer naar Rechts komt te liggen.

Dus Warmte toevoegen door temperatuur te verhogen betekent in dit geval dat evenwicht meer naar Rechts gaat. Warmte afvoeren door temperatuur te verlagen verschuift evenwicht naar Links.

Druk verhogen zorgt ook voor evenwichtsverschuiving naar Rechts omdat op die manier het aantal moleculen afneemt. Populair gezegd: de moleculen werken de hogere druk tegen door in aantal af te nemen (waardoor de druk zou kunnen dalen, denk aan ideale gaswet). Evenzo zorgt druk verlagen juist voor evenwichtsverschuiving naar Links.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures