Magnetische inductie in centrum rechte geleider, in bijzijn van andere geleiders

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Magnetische inductie in centrum rechte geleider, in bijzijn van andere geleiders

Hallo, na een tijdje mijn fout te zoeken besloot ik mijn probleem te posten.

opgave luidt als volgt.

Drie oneindig lange, rechte geleiders liggen ten opzichte van elkaar evenwijdig in de punten van een gelijkzijdige driehoek met als zijden 0,2 m (dus onderlinge afstand tussen de geleiders)

de geleider in de top van driehoek (allemaal een top maar swhat), heeft een stroom van 50 A en de stroomrichting gaat vanonder het blad en komt het blad uit.

De andere twee geleiders hebben beide een stroom van 100 A en ze stromen bladinwaarts.

Nu moet de inductie in het centrum van de geleider van 50 A berekend worden.

Volgens mijn weten heeft de geleider hier zelf geen inductieverschijnsel juist op het centrum, dus de andere twee geleiders bepalen de inductie.

Deze liggen beiden op dezelfde afstand, nl r=0,2 m en bedragen beide 100 A

Via wet biot-savart kunnen beide inductie waarden berekend worden.

B = µ0 * I / 4pi * r

Na vereenvoudigen en invullen bekom ik: B = 10^-7 * 100 * 2 / 0.2 = 10^-4 Tesla voor elke vector.

Beide vectoren worden vectorieel opgeteld (ik gebruikte de cosinusregel) (hoek tussen vectoren is 60°)

en de uiteindelijke vector B ligt horizontaal rechts op het blad vanuit het centrum geleider50A

de waarde bedraagt 1,73 * 10^-4 Tesla

Klopt dit aub ????

Het antwoord in mijn oplossingenboek bedraagt exact de helft van mijn waarde (nl. 8,66 * 10^-5 Tesla)

Na mijn berekeningen te overlopen vind ik nergens een rekenfout; Of is er in het centrum van de geleider toch een bepaalde invloed van de geleider zelf op de inductieverschijnselen van buitenaf ???

Dank bij voorbaat!

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Magnetische inductie in centrum rechte geleider, in bijzijn van andere geleiders

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Magnetische inductie in centrum rechte geleider, in bijzijn van andere geleiders

Je antwoord is uitstekend.
\(B=1,73 \cdot 10^{-4}T \)
En wijst horizontaal naar rechts.

Je hebt gebruik gemaakt van de wet van Ampere. ( en niet van de wet van Biot Savart)

Berichten: 2

Re: Magnetische inductie in centrum rechte geleider, in bijzijn van andere geleiders

Okeetjes, bedankt!!

idd blijkbaar wet van ampere die ik gebruikte, my bad.

Blijkbaar (na navraag medestudenten) sluipen er enkele foutjes in ons oplossingenboek. Nu ben ik er ook zeker van dat mijn antwoord wel degelijk juist is. Was niet zeker met dat de inductie binnenin de geleider werd gevraagd ...

met vriendelijke groet!

D

Reageer