[natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Hallo,

Wij hadden nog wat vragen over koelsystemen voor ons profielwerkstuk.

Wij willen een koelkast gaan bouwen, maar weten nog niet welke stof we zullen gaan gebruiken voor deze koelkast. Een vorm van ammoniak wordt normaal gesproken gebruikt voor dezel koelkasten, maar wij zien daarvan af gezien de gevaarlijke en irriterende eigenschappen van de stof. We dachten dat dimethyl ether niet zo irriterend was en dat de verdampingswarmte ook behoorlijk hoog was. We hebben echter geen gegevens kunnen vinden daarover, althans we hebben het geprobeerd, maar we snappen de sites niet. Daarom zouden wij graag de verdampingswarmte, verdampinstemperatuur en de druk waarbij dimethylether vloeibaar wordt hebben.

Vraag 2: ;) Wij zoeken ook nog informatie over andere koelsystemen: we hebben al informatie over de absorbtiekoelkast en endotherme oplossing reacties. We stuitten echter ook op het koelsysteem waarbij gebruik gemaakt werd van het peltier-effect. Dit koelsysteem wordt vaak gebruikt in computers en ook de beertender heeft er een :shock: . Echter we snappen dit principe niet. Kan iemand dit systeem uitgebreid aan ons uitleggen op '6VWO niveau' .

Wanneer jullie onze vragen zouden kunnen beantwoorden zouden jullie ons veel geholpen hebben, Alvast bedankt.

Berichten: 236

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Hoi een freon werkt goed als koudemiddel.

Ik weet niet of je het kunt aankomen maar R22 is veel gebruikt.

Teken het proces in een h log p diagram. Je kun daarmee de vermogens bepalen van de verdamper en de condensor en de compressor.

In een koelcast zit een capilair die kun je bij de verdamper bestellen.

Dan heb je de hoofdonderdelen alvast.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/DI/dimethyl_ether.html

Ik weet niet hoeveel je nodig hebt, maar het is geen goedkoop gas: http://www.specialgas.com/dether.htm
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Stapels Peltier op internet. Ik zou niet weten hoe ik het beter zou moeten omschrijven dan dat op onderstaande site al is gedaan. Als je dit niet snapt, kom dan terug met wat je er precies niet van snapt.

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....article&sid=469

succes
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Ik weet niet of je het kunt aankomen maar R22 is veel gebruikt.  

Teken het proces in een h log p diagram. Je kun daarmee de vermogens bepalen van de verdamper en de condensor en de compressor.  

In een koelcast zit een capilair die kun je bij de verdamper bestellen.  

Dan heb je de hoofdonderdelen alvast.
R22 is dat een bekend gas? Zouden mensen die op onze school werken dit voor ons kunnen bestellen? En is dit gas veel goedkoper dan dimethylether?

Zo'n hlogp-diagram hoe werkt dat, wat is p en wat is h en hoe meet je dat? en hoe werkt zo'n condensor en capilair?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

R22 is dat een bekend gas? Zouden mensen die op onze school werken dit voor ons kunnen bestellen? En is dit gas veel goedkoper dan dimethylether?  
Een telefoontje naar het dichtstbijzijnde koel-installatiebedrijf is de vlotste weg denk ik.

En als je dit allemaal van plan bent, is het wel nuttig dat je weet hoe een koelkast werkt. Enig begrip van termen als condensor e.d. lijkt me elementair. Ik vermoed dat in elke bibliotheek wel een boekje over elementaire koeltechniek is te vinden. En anders wel in de schoolbibliotheek van een of andere technische MBO-opleiding.

En kom dan eens terug met wat je uit dat boekje niet snapt. Dan helpt er vast wel iemand je graag verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 236

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Hoi

Ja even wat meer verdiepen in het onderwep is wel van belang denk ik.

R22 is niet brandbaar en heeft veel gunstige eigenschappen voor een kleine koelinstallatie. Helaas is het niet zo goedvoor de ozon en daarom gaat het langzaam aan uit de handel, er worden wel weer nieuwe koudegassen ontwikkelt maar vaker hebben ze meer nadelen dan freon (koeltechnies gezien dan).

P = druk

H = enthalpie

Je tekent je schema in volgens de temperaturen in de condensor en de verdamper. let op dat de verdampertemp. lager wordt dan de koelkast temp.

En bij de condensor net andersom.

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

En als je dit allemaal van plan bent, is het wel nuttig dat je weet hoe een koelkast werkt. Enig begrip van termen als condensor e.d. lijkt me elementair. Ik vermoed dat in elke bibliotheek wel een boekje over elementaire koeltechniek is te vinden. En anders wel in de schoolbibliotheek van een of andere technische MBO-opleiding
Ja ik denk dat ik dat maar eens ga doen, ik zie wel dat ik nog te weinig van dit onderwerp weet.
Een peltier element bestaat over het algemeen uit twee plaatjes keramisch materiaal waartussen verschillende blokjes metaal geplaatst zijn. Het materiaal wat wordt gebruikt in moderne peltier elementen is een mix tussen Bismuth en Telluride (Bi2Te3) of Bismut en Selenide (Bi2Se3) wat bewerkt is met Antimoon (Sb) zodat er N en P type halfgeleider blokjes ontstaan. Wanneer hier een spanning over gezet wordt, en er dus een stroom gaat lopen door het element, zal het element warmte van de ene kant naar de andere kant verplaatsen.
ik weet niet wat N en P type halfgeleiderblokjes zijn en snap vervolgens ook niet waarom, wanneer je hierover een spanning zet, je warmte kunt verplaatsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

ik weet niet wat N en P type halfgeleiderblokjes zijn en snap vervolgens ook niet waarom, wanneer je hierover een spanning zet, je warmte kunt verplaatsen.
Een schitterende deelvraag. Er zijn mensen op dit wetenschapsforum die hier in begrijpelijke taal best een beter antwoord op hebben dan ik. Die mensen kom ik vaker tegen op het forum klassieke natuurkunde dan bij huiswerk en practica. Zet dit deel-onderwerpje eens op dat forum, dan kunnen we hier over je koelkast doorgaan zonder in de war te raken.

Iets heel anders: kun je niet gauw genoeg geschikte literatuur vinden om mee te starten, Ik vond uit mijn HTS tijd nog een lesdiktaat koeltechniek, als afstudeeropdracht geschreven door een paar medestudenten van me. Voor een VWO-er prima te bevatten. Het gaat om 50 kopietjes van A-4 formaat.

Ik ken niet precies de regels omtrent adres-uitwisseling en zo, ben hier ook nog vrij nieuw, maar als je ge"interesseerd ben kun je aan de beheerder vragen (laatste forum in de lijst, vragen aan het beheer) om mijn e-mailadres vragen, met de mededeling dat ik je voor de verzendkosten zonodig dat diktaatje kan bezorgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Geartoon,

je was nogal behoorlijk op zoek naar mijn contactgegevens, ik heb je inmiddels een persoonijk bericht gestuurd, maar omdat ik al dagen geen antwoord heb gehad denk ik haast dat er een en ander mis is gegaan. Als je dat diktaatje nog steeds wil hebben, probeer nog eens een keer een PB-tje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [natuurkunde] vragen voor profielwerkstuk over koelsystemen

Sommige airco's werken met gewoon propaan als koelmiddel.

Reageer