Springen naar inhoud

Significant verschil hypothese

• Log in om te kunnen reageren

thijstheunissen

thijstheunissen

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 13:04

Ik ben bezig met het schrijven van mijn scriptie en hierbij kom ik een probleem tegen.

Ik ben namelijk aan het onderzoeken of het aantal misconcepten van leerlingen daalt door het uitvoeren van practica. Leerlingen moeten hierin een daling laten zien van misconcepten en een groei van begrip van de stof.

Hiervoor heb ik een onderzoeksgroep en een controlegroep. Beide groeien door het gebruik van het boek, maar de verwachting is dat de onderzoeksgroep extra zal groeien door het uitvoeren van practica over specifieke misconcepten.

Nu meet ik dus de extra groei van de onderzoeksgroep tegenover de controlegroep. Hier komt een percentage uit van extra groei en nu is mijn vraag:

Vanaf welk percentage zou je kunnen zeggen dat er een significant verschil is tussen de groei van de controlegroep en de onderzoeksgroep en mag je de hypothese aannemen?

Zijn hier ook wetenschappelijke artikelen over te vinden?

Alvast thanx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2012 - 09:29

Dit bericht past beter in het Wiskundeforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

hanzwan

hanzwan

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 12:18

Veel gebruikte significantie niveaus zijn 1 , of 5% Het ligt puur aan het onderzoek en wanneer jij zelf kan beredeneren waarom jij een bepaald significantie niveau eist zal het meestal wel in orde zijn.

Wat je misschien zou kunnen doen is eerst je p-waardes uitrekenen en deze dan vergelijken met de bekende 1 en 5% significantie niveaus en concluderen of daar nog verschil in zit. In dat geval kan de lezer van je paper ook makkelijker zelf een oordeel vellen.

Veranderd door hanzwan, 06 januari 2012 - 12:19

hanzwan

hanzwan

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 12:31

als je wat meer wilt lezen over significantie niveaus en Type 1 en Type 2 errors dan is dit misschien een handige link:

http://www.ma.utexas...errortypes.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures