Laser praktische proef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Laser praktische proef

Ik zit in mijn laatste jaar en mijn geïntegreerde proef gaat over lasers.

Ik heb een praktische proef bedacht.

Als je een laserstraal tegen een thermometer houdt, dan zal de temperatuur langzaam stijgen.

Als je op dit manier de temperatuurstijging meet op verschillende afstanden tegenover de thermometer zou je andere meetresultaten moeten hebben. Hoe verder je van de thermometer gaat, hoe langzamer u temperatuurstijging vanwege de wrijving door lucht.

Indien je nu dezelfde proef in luchtledig (vacuüm) uitvoert, dus temperatuurstijging meet op verschillende afstanden (laser- thermometer) dan zou de meetresultaten op elke afstand dezelfde moeten zijn, omdat er geen wrijving(lucht) is.

Ik wil dus dit proef uitvoeren,maar de probleem is hoe ik in een vacuüm moet werken. Op school kan ik een vacuümpomp lenen en een glazenbak maken. Er moeten wel paar dingen tegelijkertijd gebeuren. Vanaf het moment dat de vacuüm gecreëerd is, moet de chronometer van start gaan (om per 10s de temp op te schrijven voor de metingen) en moet mijn laser aan staan. Deze 3 dingen moeten op dezelfde moment gebeuren. Chronometer starten en vacuüm creëren is geen probleem, maar ik moet de laser van buitenaf kunnen aan en afzetten, maar ik weet niet hoe



Hebben jullie originele ideeën om dit proef te kunnen uitvoeren ?



EDIT (ter verduidelijking) : Laser moet aangezet worden nadat de vacuüm gecreëerd is ( en dat duurt ongv 5 à 10s met een laserpomp). Het gaat om een laserpointer van 1mW.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Laser praktische proef

Je onderzoeksplan bestaat voor zover ik het begrepen heb uit drie fasen

1. kijken of de thermometer opwarmt als de laserpointer heel dichtbij is (in lucht)

zonee, dan is fase 2 zinloos.

2. zoja, dan meten of de opwarming trager verloopt als de laserpointer verder weg is (in lucht)

zonee, dan is fase 3 zinloos.

3. zoja, dan zelfde metingen in vacuum.

Fase 1 en 2 zijn makkelijk te testen, maar fase 3 is iets lastiger, dat heb je goed gezien. Mijn advies zou zijn om toch eerst fase 1 en 2 snel te testen voordat je veel tijd stopt in het voorbereiden van fase 3. Want hoewel je voorspelling fantastisch is weet je niet helemaal zeker hoe dat in de praktijk uitpakt.

P.S. bijzonder dat je in 10 seconden een vacuum creeert met een laserpomp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Laser praktische proef

hoe langzamer u temperatuurstijging vanwege de wrijving door lucht.
1) is wrijving hier het juiste woord?

2) zijn er nog andere redenen waarom je thermometer bij gebrek aan omgevingslucht sneller zou kunnen opwarmen dan vanweege een sterker lasersignaal?
Als je op dit manier de temperatuurstijging meet op verschillende afstanden tegenover de thermometer zou je andere meetresultaten moeten hebben.
"zou moeten hebben", nog niet gecheckt dus?
Op school kan ik een vacuümpomp lenen en een glazenbak maken.
Naar mijn mening kun jij dat waarschijnlijk niet, althans niet een bak die grote drukverschillen tussen binnen en buiten kan weerstaan. Je loopt dus een groot risico op een serieuze implosie en daarmee gepaard gaande ernstige verwondingen voor eenieder die zich in de directe omgeving bevindt.
maar ik moet de laser van buitenaf kunnen aan en afzetten, maar ik weet niet hoe
Als je dit onder een voor het doel ontworpen stolp doet, of in een voor dat doel ontworpen buis (technopolis heeft er bijvoorbeeld zo een, waarin je kunt zien dat in vacuüm een knikker en een veertje even snel vallen, en bij mij op school heb ik ook zo'n ding:

http://www.labscientificequipments.com/fre...ather-5655.html


MAAR DUS NOOIT IN ZO'N ZELFGEMAAKTE BAK!! :

batterij uit de pointer halen en via draadjes weer terug aan je pointer verbinden. Een van de draden langs de glazen wand van de vacuümstolp leiden en daar de draad onderbreken en een reedcontact tegenaanplakken. Met behulp van een magneet kun je dan van buitenaf het contact sluiten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer