Springen naar inhoud

Sos respons

• Log in om te kunnen reageren

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 18:45

Kort samengevat:

Als er een beschadiging is stopt de synthese om ergens anders weer te starten.
Je krijgt een stuk ssDNA.
RecA wordt geactiveerd door binding op ssDNA.
RecA zet dan LexA aan om zichzelf proteolytisch te klieven waardoor de supressie v/d SOS genen wegvalt en er dus SOS proteďnen gesynthetiseerd kunnen worden.

Nu snap ik niet waarom LexA (het proteďne)aan suppressie op lexA (het gen) gaat doen in de uninduced state.
Waarom is er meer productie van LexA in de induced state? Heeft de gekliefde vorm van LexA nog een functie dan?

Iemand die kan helpen?

Geplaatste afbeelding
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 19:16

Dit is een gedachtegang dat ik heb:

LexA inhibeert zijn eigen productie zodat er in kleine hoeveelheden RecA gevormd kan worden (LexA is minder sterk gebonden aan recA dan aan uvrA of uvrB). Doordat er kleine hoeveelheden RecA aanwezig zijn kan zodra er een fout gemaakt is, d.w.z. ssDNA geproduceerd wordt, deze zich hierop kan binden en geactiveerd wordt. Dit zorgt ervoor dat LexA zichzelf zal gaan klieven. De DNA-schade wordt hersteld waardoor we geen geactiveerde RecA meer hebben, door de productie van LexA zullen alle genen weer suppressie ondergaan waardoor we ons terug in de beginsituatie bevinden.

Kan dit kloppen? ;)
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2012 - 10:01

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures