Springen naar inhoud

Partitiesom, boltzmann distributie

• Log in om te kunnen reageren

kazham

kazham

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 03:53

We beschouwen een enkel deeltje dat zich in 3 microtoestanden kan bevinden: in de grondtoestand met energie LaTeX , de eerste aangeslagen toestand met energie LaTeX en de tweede met energie LaTeX . Het deeltje is in thermisch evenwicht met een warmtebad op temperatuur T. Er geldt LaTeX .

a) Bereken de kanonieke partitiesom van dit deeltje

LaTeX

Dat is alles toch?

b) Geef de waarschijnlijkheden dat het deeltje in toestand j zit voor j = 0, 1, 2.

Voor de Boltzmann distributie geldt LaTeX , dus:

LaTeX

LaTeX

LaTeX

Het boek praat over systemen, maar ik heb hier een enkel deeltje. Mag ik dan de Boltzmann distributie wel gebruiken?

c) Geef op basis van fysische argumenten of bovenstaande resultaten de gemiddelde energie in de lage en hoge T limiet.

LaTeX

Kom ik hiermee in de juiste buurt om een antwoord te krijgen of moet ik het anders aanpakken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2012 - 12:00

(1) en (2) lijken mij correct. Bij (3) ben je ook op de goede weg, maar dat verder uitwerken lijkt me niet nodig. In plaats daarvan kun je beter kijken wat LaTeX doet bij hele lage en hele hoge temperaturen en de uitdrukking voor de gemiddelde energie in deze limietgevallen bekijken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures