Springen naar inhoud

Regel van huckel

• Log in om te kunnen reageren

Zacky

Zacky

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 13:18

ik dacht dat ik de regel van huckel doorhad, tot ik las das pyridine, pyrimidine en imidazool ook aromatisch zijn

neem nu bv imidazool; 2 dubbele bindingen, dus al 4 elektronen
dan nog een elektronenpaar boven de N van in NH = 2 elektronen
en een elektronenpaar boven N = 2 elektronen

wat samen 8 elektronen zijn, en dit past niet in de regel van Huckel

Wat doe ik fout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 januari 2012 - 13:25

Het gaat enkel om de elektronen in pi-orbitalen. En het vrije elektronenpaar van het N-atoom met de dubbele binding zit niet in een pi-orbitaal; dat wordt al gebruikt voor de dubbele binding.

Het vrije elektronenpaar van het N-atoom in de N-H groep zit wťl in een pi-orbitaal.

Hetzelfde geldt voor pyridine en pyrimidine. De N-atomen zijn betrokken in een dubbele binding, en dat is waar het pi-orbitaal voor wordt gebruikt. De vrije elektronenparen zit dus in een van de sp2-orbitalen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Zacky

Zacky

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 13:30

Het gaat enkel om de elektronen in pi-orbitalen. En het vrije elektronenpaar van het N-atoom met de dubbele binding zit niet in een pi-orbitaal; dat wordt al gebruikt voor de dubbele binding.

Het vrije elektronenpaar van het N-atoom in de N-H groep zit wťl in een pi-orbitaal.

Hetzelfde geldt voor pyridine en pyrimidine. De N-atomen zijn betrokken in een dubbele binding, en dat is waar het pi-orbitaal voor wordt gebruikt. De vrije elektronenparen zit dus in een van de sp2-orbitalen.

bedankt voor je snelle reactie!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures