Polystyreen met 1,3 butadieen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Polystyreen met 1,3 butadieen

Het plastic Polystyreen met 1,3-butadieen kwam met een msds waarop nogal wat gevaren stonden.

Het zou irritant zijn voor ogen en word er gesteld dat je handschoenen moet dragen.

Polystyreen is biocompatibel, meen ik, en word veel gebruikt in de voedingsindustrie.

Polystyreen met 1,3 butadieen word ook wel high impact polystyreen genoemd en dit vind men ook terug in consumentenproducten zoals cd-hoesjes.

1,3- butadieen op zich is een gas dat erg schadelijk is.

Word deze msds zo afgegeven omdat er butadieen in zit en dit eventueel bij hoge temperaturen uit het polymeer kan komen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Polystyreen met 1,3 butadieen

Dit materiaal is algemeen bekend onder de naam ABS.

Nooit gehoord dat het materiaal op zich gevaarlijk is, en daar kan ik ook niks over vinden.

Wat ik er wel over vind is dat er bij verbranding giftige rook ontstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Polystyreen met 1,3 butadieen

Er is een verschil tussen ABS (acrylonitril/butadieen/styreen) en styreen/butadieen. Het laatste is een rubber, het eerste een hard en taai plastic. Voor beide kan ik me niet goed voorstellen waarom het gevaarlijk zou zijn voor ogen en huid, maar het is niet duidelijk wat er nog aan toevoegingen bij zit.

Kun je een link geven naar de MSDS? of een scan van bijvoorbeeld de eerste pagina?

Het is in ieder geval niet zo dat er bij verhitting opnieuw butadieen zou ontstaan. Polymeren vervallen vrijwel nooit in de oorspronkelijke monomeren, en de oorspronkelijke monomeren zijn niet als zodanig aanwezig in het polymeer.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer