Cake maken.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 141

Cake maken.

Hey allemaal,

Ik bak graag dingen als cake.

Het enige probleem is dat deze oven nogal oud is.

Maar wat er altijd gebeurt is dat het midden gewoon beslag is en de buitenkant is goed.

Nu is het nogal een vreemde vraag denk ik om hier te stellen..maar.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

De oven warmer zetten en evenlang?

Of de oven minder warm maar wel langer?

mvg, Jemini.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Cake maken.

Ik heb altijd heel veel gebakken en mogelijke oorzaken/oplossingen voor dit probleem zijn:

- Koop een oventhermometer. Misschien is de temperatuur van je oven niet goed. Kijk of er misschien "hot spots" zijn door de thermometer in alle 4 de hoeken en het midden van de oven te houden en te kijken. Wacht 10 minuten tussen plaatsen en checken. De temperatuur moet op elke plaats hetzelfde zijn en hetzelfde zijn als de temperatuur die je hebt ingesteld. Klopt dit niet, dan is er iets mis met de thermostaat.

- Het kan zijn dat je op te hoge temperatuur bakt. Verlaag die en verleng de baktijd. Bij een te hoge temperatuur lijkt de cake van buiten gaar, maar is hij nog rauw van binnen.

- Gebruik je de juiste bakvormen?

- Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

- Is je oven wel schoon? Vuile ovens bakken slechte cakes.

- Als het een koude dag is met lage luchtvochtigheid moet de cake misschien iets langer in de oven blijven.

- Misschien mix je niet goed genoeg. Er kunnen zich dan pockets van vloeistof vormen omgeven door bloem. De bloem vormt dan een soort buffer voor het garingsproces.

- Tenslotte, aan het eind van de baktijd met een satehprikker in het midden van de cake prikken. Als die schoon eruit komt, is de cake gaar van binnen.

Als dit niet helpt, weet ik het ook niet meer. Succes!
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cake maken.

Het kan zijn dat je op te hoge temperatuur bakt. Verlaag die en verleng de baktijd. Bij een te hoge temperatuur lijkt de cake van buiten gaar, maar is hij nog rauw van binnen.
verklaar...... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Cake maken.

verklaar...... ;)


Tja, ik ben maar een simpele huisvrouw, dus ik kan dit niet wetenschappelijk verklaren, maar ik heb altijd van mijn grootmoeder geleerd dat bij een te hoge temperatuur de buitenkant van de cake te snel gaart en uitdroogt, waardoor de binnenkant niet meer kan garen zonder dat de buitenkant verbrandt. Dat is goed als je vlees wilt dichtschroeien en van binnen nog rood wilt laten, maar bij cakes is dat desastreus!

Als je dan de temperatuur verlaagt en de baktijd verlengt, dan loop je het risico dat de cake in elkaar zakt niet. De hete lucht die vastzit binnenin de cake koelt af als je de cake uit de oven haalt in de koude lucht en alles zakt dan in elkaar net als een hete ballon die afkoelt. Hete lucht, volle ballon; koude lucht, in elkaar gezakte ballon. Het beslag in de cake heeft bij langer bakken op een lagere temperatuur dan de tijd gehad om vaster te worden.

Maar hoe dit wetenschappelijk in elkaar zit? Ik ben maar een simpele alpha!
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 141

Re: Cake maken.

verklaar...... ;)
Jij kan dat waarschijnlijk wel, als je bijvoorbeeld een eitje bakt met kaas eroverheen dan moet je het laag zetten anders is de onderkant van je ei verbrand als de kaas is gesmolten.

Hoe komt dat nou eigenlijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cake maken.

waar komt de warmte vandaan die heel die cake moet garen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Cake maken.

waar komt de warmte vandaan die heel die cake moet garen?
van de oven zover weet ik het nog :) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cake maken.

dus, van buiten de cake.

de oven warmt de ovenlucht op, en de wanden zenden warmtestraling uit. (straling en stroming)

die warmte moet worden overgedragen op het cakemateriaal (warmte-overdracht)

en wordt dan verder door het cakemateriaal naar binnen getransporteerd (geleiding)

warmte stroomt altijd alleen van hoge temperatuur naar lage temperatuur

redeneer verder.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Cake maken.

Jan van de Velde schreef:dus, van buiten de cake.

de oven warmt de ovenlucht op, en de wanden zenden warmtestraling uit. (straling en stroming)

die warmte moet worden overgedragen op het cakemateriaal (warmte-overdracht)

en wordt dan verder door het cakemateriaal naar binnen getransporteerd (geleiding)

warmte stroomt altijd alleen van hoge temperatuur naar lage temperatuur

redeneer verder.....
Ja maar ik bedoel als je de oven laag zet en de tijd langer is ie beter gaar van binnen en als je de oven hoger zet en de tijd korter is de buitenkant verbrand.

Daar kan ik niet over redeneren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cake maken.

warmte moet dus van de ovenl+ucht naar de buitenkant van de cake, en dan van de buitenkant van de cake verder naar de binnenkant van de cake.

1) Opdat er warmte zou stromen van buitenkant cake naar binnenkant cake zal de buitenkant warmer moeten zijn dan de binnenkant.

2) droge cake is thermodynamisch net als steenwol of piepschuim: het geleidt warmte slecht.

denkpet op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Cake maken.

Jan van de Velde schreef:warmte moet dus van de ovenl+ucht naar de buitenkant van de cake, en dan van de buitenkant van de cake verder naar de binnenkant van de cake.

1) Opdat er warmte zou stromen van buitenkant cake naar binnenkant cake zal de buitenkant warmer moeten zijn dan de binnenkant.

2) droge cake is thermodynamisch net als steenwol of piepschuim: het geleidt warmte slecht.

denkpet op.
Dus omdat het warmte slecht geleid, kan het beter weinig warmte doorgeven over een langere periode dan veel warmte ine en korte periode?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cake maken.

zoiets ja.

Als je langzaam warmte toevoert wordt de korst niet zo warm a) omdat de temperatuur in de oven sowieso lager is en b) omdat de warmte dan de tijd krijgt om door te stromen naar binnen (geleiding). De korst houdt zo langer een temperatuur die maar ietsje hoger is dan de temperatuur van het binnenste van de cake, en de gaartijden zullen dus véél dichter bijeen liggen.

Als je véél warmte tegelijk toevoert droog je de buitenkant van de cake uit (want die wordt snel héél warm, gaar en dus droog). Dat isoleert, waardoor warmte moeilijker wordt doorgetransporteerd naar binnen waardoor de binnenkant trager gaart, en de korst zelf nóg sneller gaart omdat die dezelfde temperatuur als de ovenlucht krijgt (omdat ze minder wordt afgekoeld door het koudere beslag binnenin). Een zelfversterkend proces dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Cake maken.

Als ik hem bij 180 graden 1 uur en kwartier doe, zou hij dan bij 160 graden anderhalf uur goed zijn?

Reageer