2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

Voor een project wordt gebruik gemaakt van 2 vaten ethanol. de 2 vaten komen via een Y stuk uit in 1 leiding.

de stroming wordt verzorgd door een slangenpomp (peristaltische pomp) aan het eind van die ene leiding welke ook zorgt voor de opvoer naar een installatie.

Gewenst is dat één vat eerder leeg raakt dan de ander zodat deze kan worden vervangen terwijl het systeem doordraait.

De vaten staan niet sowieso opdezelfde hoogte. Om terugloop van de 1 in de ander te voorkomen kan er een terugslagklep worden geplaatst.

Men is bang dat de pomp de klep kan opentrekken en dat de pomp dan naast de ethanol ook lucht zal aanzuigen.

Zelf heb ik daar grote twijvels bij, maar ik kan niet goed redeneren waarom dat niet zou gebeuren.

En pomp zou toch sneller de vloeistof aanzuigen dan de lucht en een terugslagklep zal toch gewoon dichtblijven als er geen vloeistof wordt aangezogen, aangezien de dichtheid lager is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

Zonder tekening weet ik niet helemaal zeker of ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt 2 drums met elk een uitlaatleiding en in elke leiding zit een terugslagklep? Of zit er alleen maar een terugslagklep in één van de twee leidingen, namelijk die van de laagste drum?

Zolang het vloeistofniveau in de ene drum hoger staat dan de terugslagklep in de leiding van de andere drum zal er geen lucht aangezogen worden. Maar als de terugslagklep een ietsje lekt dan stroomt er vloeistof terug in de drum met het laagste vloeistofniveau. Dus naast alleen een terugslagklep beter ook een gewone afsluiter gebruiken in elke uitlaatleiding.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

Gias schreef:Gewenst is dat één vat eerder leeg raakt dan de ander zodat deze kan worden vervangen terwijl het systeem doordraait.

De vaten staan niet sowieso opdezelfde hoogte.
Is het dan niet veel simpeler om één vat in het andere te laten leeglopen, en alleen aan dat andere vat te pompen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

Fred F. schreef:Zonder tekening weet ik niet helemaal zeker of ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt 2 drums met elk een uitlaatleiding en in elke leiding zit een terugslagklep? Of zit er alleen maar een terugslagklep in één van de twee leidingen, namelijk die van de laagste drum?

Zolang het vloeistofniveau in de ene drum hoger staat dan de terugslagklep in de leiding van de andere drum zal er geen lucht aangezogen worden. Maar als de terugslagklep een ietsje lekt dan stroomt er vloeistof terug in de drum met het laagste vloeistofniveau. Dus naast alleen een terugslagklep beter ook een gewone afsluiter gebruiken in elke uitlaatleiding.
op dit moment is er nog niks aan gebeurd, maar men houdt steeds een deel over omdat ze voortijdig de vaten moeten vervangen. (zodra 1 vd 2 leeg raakt) verder lekt het nogal, maar dat is gewoon slecht aangelegd.

met een terugslagklep zou het voorkomen kunnen worden dat de 1 in de andere loopt. maar men is bang dat de terugslag klep door aanzuiging open zou gaan staan.
Is het dan niet veel simpeler om één vat in het andere te laten leeglopen, en alleen aan dat andere vat te pompen?
ja, ben ik absoluut met je eens, maar de vaten worden in z'n geheel geleverd.

Afbeelding

(IBC containers)

daar mag zo ver ik weet niet aan verandert worden.

maar ik neem het zeker mee. :)

aangezien het ethanol is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

men houdt steeds een deel over omdat ze voortijdig de vaten moeten vervangen. (zodra 1 vd 2 leeg raakt)
Is het niet logischer om steeds slechts uit één vat te pompen door een afsluiter in de leiding vanaf het andere vat te sluiten?

Staat er geen peilglas op elke leiding zodat het mogelijk is om het niveau in de desbetreffende tank af te lezen zodat die tank zo ver mogelijk leeg getrokken kan worden?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 9

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

Fred F. schreef:Is het niet logischer om steeds slechts uit één vat te pompen door een afsluiter in de leiding vanaf het andere vat te sluiten?

Staat er geen peilglas op elke leiding zodat het mogelijk is om het niveau in de desbetreffende tank af te lezen zodat die tank zo ver mogelijk leeg getrokken kan worden?
men wel graag zo lang mogelijk achtereen kunnen werken zonder iets aan de toevoer te hoeven doen.

een peilglas in de leiding? hoe gaat dat in z'n werk?

maar, zou er echt lucht worden aangezogen als op een T-stuk 1 van de 2 toevoeren leeg is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

men wel graag zo lang mogelijk achtereen kunnen werken zonder iets aan de toevoer te hoeven doen.
die snap ik niet. Als je pompt met een debiet van 1 vatinhoud per uur zul je, welk systeem je ook gebruiktt, elk uur een vat moeten verwisselen.

Mij lijkt de meest praktische oplossing dan ook een soort voorraadvat (buffertank) te maken, waarin je een heel vat in hoog tempo kunt laten leeglopen vóórdat het voorraadvat geheel leeg kan raken. Daarvoor hoef je toch niets aan zo'n vat zelf te veranderen? Ben je tevens van je luchtaanzuigprobleem verlost, en houd je ook niet een hele resel tanks met restjes over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 2 vaten leegpompen, luchtaanzuigen voorkomen

een peilglas in de leiding? hoe gaat dat in z'n werk?
Niet in de leiding, maar op de uitlaatleiding, bijvoorbeeld zoals bij dit vat:

Afbeelding

Je kunt ook een verticale metalen pijp op de leiding maken met daaraan één of meerdere (afhankelijk van de tankhoogte) kijkglazen met elk twee flenzen:

Afbeelding

Dat is steviger (en dus veiliger). Bovendien zijn daarvan types te koop die beter af te lezen zijn voor kleurloze vloeistoffen.
maar, zou er echt lucht worden aangezogen als op een T-stuk 1 van de 2 toevoeren leeg is?
Zoals ik al eerder schreef: zolang het niveau in de andere tank hoger is dan de terugslagklep van de lege tank zal er geen lucht aangezogen worden (aangenomen dat er geen noemenswaardige stromingsweerstand is van tank tot Y-stuk).

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat jullie van plan zijn, maar je moet goed begrijpen dat als je 2 tanks via terugslagkleppen en een Y-stuk met 1 pomp verbindt, er alleen vloeistof naar de pomp zal stromen vanuit de tank met het hoogste vloeistofniveau, en dus niets vanuit de andere tank. Als je denkt dat je op deze manier eerst de tank met het laagste niveau leeg kunt pompen waarna "automatisch" de andere tank de aanvoer overneemt dan vergis je je.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer