Resistentie antibiotica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 49

Resistentie antibiotica

Gegroet,

Weet dat dit topic al veel is aangehaald, heb er onderzoek gedaan. Maar desondanks vraagje.

Het betreft volgende uitspraak:

Individuele bacterien die in aanraking komen met te lage doses van het antibioticum komen er terug bovenop en zijn daardoor immuun bij een volgend contact met datzelfde antibioticum.

Dit klopt toch niet. resistentie is toch grotendeels te wijten aan toevallige mutaties?

Anderzijds slaat deze uitspraak op het feit van overconsumptie van antibiotica, dat op deze manier resistente bacterien ontstaan. (denk maar aan de campagnes van de regering)

Mijn redenering: mutaties hoofdreden, door meer blootstelling aan het antibioticum meer kans dat een toevallige mutatie resistentie gaat opleveren? (kansrekening)

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Resistentie antibiotica

Je mist een belangrijk aspect van bacteriën, zij hebben namelijk een plasmide die eenvoudig externe factoren kan inbrengen in het DNA.

Wanneer een bacterie niet lang genoeg wordt blootgesteld aan een antibioticum zal deze daar antilichamen voor aanmaken. Bij de meeste organismen gaan na de infectie de antilichamen gewoon verloren, deze worden niet in het geheugen opgeslagen (dit neemt uiteraard niet weg dat het niet mogelijk is, denk maar aan preventieve vaccinaties).

Door de plasmide in de bacterie kan deze informatie van het antibiotica opgeslagen worden in het DNA wat leidt tot resistentie. De antilichamen blijven bij wijze van spreken in het geheugen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 49

Re: Resistentie antibiotica

kortweg Darwiniaans proces... Dom dat ik plasmide over het hoofd gezien had, zeker aangezien ik het dan nog over toevallige mutaties had. Zat op volledig foute denkpiste.

dank voor de rechtzetting!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Resistentie antibiotica

Het is mij totaal onbekend dat bacterien antilichamen maken. De antibiotica resistentie komt door mutaties in de genen die coderen voor de eiwitten waaraan de antibiotica bindt. Door deze mutatie kan de antibiotica niet meer goed binden en zal de effectiviteit verloren gaan. Door de selectiedruk maar hoog genoeg te houden (of lang genoeg te laten lopen) dan zal je vanzelf met resistente bacterien eindigen. Hoe dit met antilichamen en plasmides te maken heeft is mij totaal onduidelijk.

We hebben het hier over natuurlijke resistentie en niet over het inbrengen van een bla gen door middel van een plasmide. Tenzij een bacterie constant aan (in dit geval) ampiciline zou worden blootgesteld zal de bacterie de plasmide weer uitspugen. Dit komt doordat er geen selectiedruk meer is om extra eiwitten te maken (bla) en de productie van extra eiwitten zou de cell cyclus onnodig remmen. Hierdoor zullen bacterien die de plasmide weer uitspugen een voordeel hebben in de snelheid van celldeling ten opzichte van bacterien die nog wel het plasmide bevatten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Resistentie antibiotica

@Wouter_Masselink: bedankt voor de rechtzetting! Ik heb blijkbaar van enige studieboeken een verkeerde interpretatie gedaan. Zo leert ieder nog bij :)

@maxime: excuses voor de foutieve informatie, hopelijk begrijp je de uitleg van Wouter_Masselink en vergeet je al snel mijn post naast de kwestie.

Je zat er dus geheel niet zo ver van met je mutaties! :)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer