Zonnepanelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

Zonnepanelen

Ik stel me voor ik ben PVmath, een leerling uit het 6de jaar Latijn-wiskunde. Zoals dit hoort in een laatste jaar, maak ik een eindwerk voor het vak Wiskunde. Toch leunt mijn onderwerp sterk aan fysica. Het onderwerp van mijn eindwerk is zoals u waarschijnlijk al heeft kunnen opmerken zonnepanelen.

Het zou uiteindelijk de bedoeling zijn dat ik een programma of een model schrijf, die je de opbrengst van je zonnepanelen geeft. Voorlopig heb ik simpele berekeningen gemaakt rond inclinatie, schaduw e.d.. Het is duidelijk dat ik geen nieuwe leerstof behandelen. Er kwam gewoon wat driehoeksmeting aan te pas.

Ik ben ervan overtuigd dat ik eerst moet weten hoeveel straling er op mijn paneel invalt vooraleer ik kan berekenen hoeveel die opbrengt. Ik heb een boek gevonden die interessante wiskunde behandelt omtrent zonnestraling. Het beschrijft hoeveel straling er op een bepaald oppervlak invalt.

Zou er iemand weten hoe ik na het kunnen berekenen van de straling op een zonnepaneel ik de opbrengst kan berekenen? Want ik zit muurvast!

Dank bij voorbaat

PVmath

Ps het boek is: "Solar Radiation and Daylight Models" Ik concentreer me voorlopig op het model van Perez.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen

Het meest eenvoudige model: opbrengst (in vermogen) = rendement x zoninstraling op PV vlak (in vermogen/m2) x oppervlak PV paneel (in m2)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 99

Re: Zonnepanelen

zoals hierboven.

Maar ik lees uit je verhaal niet dat je een rendement weet?

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

Whauw! Het is echt leuk om een antwoord te krijgen op mijn vraag! Ja zoals Wesleyc zegt, ik denk dat het rendement een probleem zal vormen... Zou u een idee hebben hoe ik daaraan zou kunnen beginnen? Als het rendement kan afgelezen worden op de specificaties van mijn paneel is het probleem in principe opgelost. Dan moet de gebruiker van het model het rendement invullen.

Een welgemeende dankuwel!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen

Het rendement en andere specificaties worden altijd weergegeven (in een brochure) bij het PV paneel.

Als alternatief wordt ook wel het (nominaal) vermogen van een paneel weergegeven. Dit wordt uitgedrukt in "watt-piek" (kort geschreven: Wp). Het rendement kun je vervolgens zelf uitrekenen:

rendement = watt-piek / (1000 * oppervlak paneel (in m2))

Gewoonlijk liggen rendementen tussen de 10 en 15%.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

Perfect ik kan er aan beginnen! Het is fantastisch om te zien hoe solidair mensen nog zijn! Ik wil u bedanken voor alles wat u doet, voor mij, maar ook voor de anderen!

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

Nu ik was mijn tekst aan het schrijven en toen ik het bedrijf Enfinity bezocht vertelden me ze mij daar dat de opbrengst van je paneel sterk afhangt van de temperatuur. Hoe kouder, hoe beter je opbrengst. Deze formule lijkt mij iets te algemeen te zijn (niet genoeg parameters). Zou u mij kunnen doorverwijzen naar een goed boek, waar ik uitgebreidere formules kan vinden eventueel met een bewijs? Misschien kent u zelf een formule?

Berichten: 99

Re: Zonnepanelen

mocht je interesse hebben dan heb ik nog een pdf van de faculteit bouwkunde over bezonning, staan veel tabellen etc. in.

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

Dit zou mij zeker en vast interesseren! Je mag het doorsturen in een privébericht. Want de modellen van Perez en Muneer zijn best wel ingewikkeld, ik geraak er niet meteen wijs uit. Die extra informatie zal zeker van pas komen om alles beter te begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnepanelen

De temperatuurscorrectie wordt gegeven door
\( (1 - \gamma \left[T - 25\right])\)


waarbij \(\gamma\) een paneel-afhankelijke parameter (voor gewone silicium panelen is deze ongeveer 0.004) is en T de temperatuur van het paneel. De temperatuurscorrectie vermenigvuldig je met de de opbrengst uit het eenvoudige model.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

Zeer interessant! Ik zal mijn formule op die manier uitbreiden. Het is een volledig eindwerk, daarmee al die vragen. Voorlopig heel "basic" maar die formules helpen mij heel wat verder! Danku!

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

Nu ik aan het berekenen ben, ben ik op zoek naar de momentele afstand Aarde-Zon. Ik hoorde praten over de ellepticiteitsfactor die hierin een rol zou spelen... Weet iemand daar iets meer over?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zonnepanelen

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Zonnepanelen

hier wordt de afstand van aarde-zon nog eens gegeven als de aarde zich in zijn aphelium of perhelium bevindt. Ik heb echter formules nodig die de afstand voor elke dag zou kunnen berkenen. Ik kan het verschil in afstand berekenen en verdelen over de 365 dagen. Maar dan is dit een te grove berekening..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zonnepanelen

daarmee, en dan ook nog met de excentriciteit van de zon in die ellips wordt het dan juist "leuke"( :) ) wiskunde om de afstand voor elk punt op die ellips tot dat excenter te bepalen. Verder ga je met kepplervergelijkingen aan het werk om te bepalen waar de aarde zich op elk moment van het jaar op die ellips bevindt, want door die baan op die excentrische ellips is de baansnelheid niet constant. (groter als we ons dichterbij de zon bevinden en kleiner als we ons weer verder van die zon bevinden).

http://virtueelpracticumlokaal.nl/Kepler_nl/Kepler_nl.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer