Protonpomp (zantac en losec)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Protonpomp (zantac en losec)

Wat is een Protonpomp an protonpompremmers en hoe werkt het? Ik weet niet goed wat ik er mij bij moet voorstellen. En wat hebben zantac en losec ermee te maken?

Ik dacht dat Zantac zuursecretie stimuleert en Losec zuursecretie afbreekt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Protonpomp (zantac en losec)

De werkzame stof in Losec is Omeprazol, wat inderdaad een protonpompremmer is.

Voor Zantac geldt dat Ranitidine de werkzame stof is en dat is een H2-receptorantagonist.

De een remt de pomp die de inhoud van de maag zuur maakt; de ander 'fopt' de maag door hem zuurder te laten lijken dan hij werkelijk is (door te binden aan de receptor die dat 'meet', in de plaats van het zuur zelf).

Dit is een beetje een versimpeling maar zo te horen is dit alles wat je hoeft te weten. Anders kan je de links volgen en verder lezen :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Protonpomp (zantac en losec)

Leggen eveneens een wand/laag rond de maag die bescherming biedt tegen het maagzuur. Omeprazole toch alleszins bij mijn weten.

Berichten: 5

Re: Protonpomp (zantac en losec)

Mrtn schreef:De werkzame stof in Losec is Omeprazol, wat inderdaad een protonpompremmer is.

Voor Zantac geldt dat Ranitidine de werkzame stof is en dat is een H2-receptorantagonist.

De een remt de pomp die de inhoud van de maag zuur maakt; de ander 'fopt' de maag door hem zuurder te laten lijken dan hij werkelijk is (door te binden aan de receptor die dat 'meet', in de plaats van het zuur zelf).

Dit is een beetje een versimpeling maar zo te horen is dit alles wat je hoeft te weten. Anders kan je de links volgen en verder lezen :)
Is het dan omeprazole die "fopt"? En waarom worden deze beiden gebruikt ivm o.a maagzweer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Protonpomp (zantac en losec)

Leggen eveneens een wand/laag rond de maag die bescherming biedt tegen het maagzuur. Omeprazole toch alleszins bij mijn weten.
De beschermende werking komt van het verhogen van de pH (minder zuur) en daarmee wordt het maagslijmvlies (chemisch) minder belast. Het komt op hetzelfde neer maar omeprazol heeft, voor zover mij bekend, verder geen beschermende werking zoals je suggereert.
Is het dan omeprazole die "fopt"? En waarom worden deze beiden gebruikt ivm o.a maagzweer?
Neem nog even de tijd m'n post goed te lezen: omeprazol is een protonpompremmer. De antagonist 'fopt' dus.

Vaak zal het in combinatie met antibiotica (meestal gericht tegen Helicobacter pylori) worden gegeven. Maagzweren helen beter als de maaginhoud niet zo zuur is. De maag is nogal een agressieve omgeving, met al dat zuur. Normaal gaat het prima maar als je de balans verstoord, kan het wel eens te veel worden en de maagwand beschadigen. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld ibuprofen (een NSAID), wat niet heel vriendelijk is voor de slijmvliezen in de maag.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer