Springen naar inhoud

Lever

• Log in om te kunnen reageren

Tuttebol

Tuttebol

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2012 - 12:06

Hallo,

Ik heb laatst een practicum over enzymwerking gedaan en moest daar een aantal vragen bij maken. Nou snap ik deze twee niet helemaal:

Wat gebeurt er in ons lichaam met de stoffen H2O en O2 nadat ze gevormd zijn?
Zoek op/leg uit met behulp van de functie van de lever waarom levercellen meer katalase bevatten.

Ik had wel gevonden dat de lever erg gevoelig is voor de blootstelling van waterstofperoxide, maar verder op internet was er erg weinig over te vinden. Ik hoop dat een van jullie het weet.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2012 - 22:33

Over het algemeen worden afvalstoffen afgevoerd via de nieren. Water en zuurstof zullen wel gewoon "geconsumeerd/opgenomen" worden door andere cellen

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2012 - 12:31

Volgens mij is het onbekend waarom er juist in de lever zo veel katalase gevonden wordt. Wel kan ik me voorstellen dat de lever metabool erg actief is en dat daarbij hier en daar peroxide vrijkomt. Wat er in het lichaam met water en zuurstof gebeurd kan je toch zeker wel beantwoorden?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Tuttebol

Tuttebol

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2012 - 13:03

Volgens mij is het onbekend waarom er juist in de lever zo veel katalase gevonden wordt. Wel kan ik me voorstellen dat de lever metabool erg actief is en dat daarbij hier en daar peroxide vrijkomt. Wat er in het lichaam met water en zuurstof gebeurd kan je toch zeker wel beantwoorden?

Ja, dat is me wel gelukt ;] Ik had nog wel gevonden dat ťťn van de functies van de lever ontgiften is en H2O2 is een giftige stof, dus misschien zit er daarom wel meer katalase in levercellen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2012 - 21:45

Nou.. waterstofperoxide zit niet in grote hoeveelheden in je drinkwater ofzo, dat komt eerder vrij bij chemische processen in het lichaam.
Vele enzymen geven als bijproduct ROS (reactive oxygen species) door auto-oxidatie (in mitochondriŽn bijvoorbeeld). Deze ROS worden door'het enzym superoxide dismutase 'gevangen' en tot waterstofperoxide omgebouwd.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

mvbandit650

mvbandit650

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2012 - 10:08

Wat ik uit onderstaande bron begrijp wordt catalase voornamelijk gebruikt bij het omzetten van giftige stoffen, dus het ontgiften van het bloed. Omdat dat de hoofdtaak van de lever is, zal er daarom veel catalase aanwezig zijn.

Catalase can also catalyze the oxidation, by hydrogen peroxide, of various metabolites and toxins, including formaldehyde, formic acid, phenols, acetaldehyde and alcohols. In does so according to the following reaction:
H2O2 + H2R → 2H2O + R
The exact mechanism of this reaction is not known.

Wiki

Naast catalase zijn er meerdere enzymen die "giftige" stoffen kunnen omzetten. Deze enzymen worden ook vaak gebruikt om de werkzame delen van medicamenten in het lichaam te krijgen.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures